Gikk turen i vasken?

Her er det du har rett på av refusjoner etter flygeledernes arbeidsnedleggelse.

Publisert
Sist oppdatert

Forbrukerrådet sier at personer som har bestilt og betalt flybilletter har krav på refusjon etter kanselleringene og forsinkelsene i lufta denne uken. Men tapt arbeidsfortjeneste, overnattinger og andre ekstra kostnader må du dekke selv.

Utenfor selskapets kontroll

Forutsetningen for at du skal ha krav på erstatning, er at selskapet ikke har gjort alt som var mulig for å unngå forsinkelsen. Forholdene som skapte forsinkelser og kanselleringer denne uken ligger helt klart utenfor flyselskaper og charterselskapers kontroll, noe som betyr at du selv må dekke tapt arbeidsfortjeneste, ekstra transport til og fra flyplassen og overnattingskostnader.

Reise med rutefly

Selskapene SAS Braathens, Norwegian, Widerøe og Ryanair gikk tidlig ut og sa at de ville innvilge både refusjoner og ombookinger av alle typer billetter. Forbrukerrådet peker også på at det er det du har krav på som passasjer i dette tilfellet.

Det ville være svært urimelig dersom flyselskapene skal kunne beholde innbetalte beløp for billetter som ikke blir benyttet.

  • Får du ikke reist, ber du altså om penger igjen. Men du kan ikke regne med å få igjen beløpene du har betalt for bookingen i første omgang, de såkalte servicehonorarene.
  • Les artikkelen gratis

    Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

    Gå til innlogging med

    Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.