Forbrukerrådet sier at personer som har bestilt og betalt flybilletter har krav på refusjon etter kanselleringene og forsinkelsene i lufta denne uken. Men tapt arbeidsfortjeneste, overnattinger og andre ekstra kostnader må du dekke selv.
Utenfor selskapets kontroll
Forutsetningen for at du skal ha krav på erstatning, er at selskapet ikke har gjort alt som var mulig for å unngå forsinkelsen. Forholdene som skapte forsinkelser og kanselleringer denne uken ligger helt klart utenfor flyselskaper og charterselskapers kontroll, noe som betyr at du selv må dekke tapt arbeidsfortjeneste, ekstra transport til og fra flyplassen og overnattingskostnader.
Reise med rutefly
Selskapene SAS Braathens, Norwegian, Widerøe og Ryanair gikk tidlig ut og sa at de ville innvilge både refusjoner og ombookinger av alle typer billetter. Forbrukerrådet peker også på at det er det du har krav på som passasjer i dette tilfellet.
Det ville være svært urimelig dersom flyselskapene skal kunne beholde innbetalte beløp for billetter som ikke blir benyttet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger