SAS-streiken:

Gjør det selv

Dette bør du gjør dersom du må reise akkurat nå

SAS-STREIKEN: Dette bør du gjøre som reisende nå. Video: Dagbladet TV Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
✈️

SAS-STREIKEN:

 

Fakta og rettigheter

Les mer  

I de kommende timene og dagene kommer tusenvis av reisende til å få sms fra SAS der beskjeden er klar: Turen din er kansellert, men vi kan ikke hjelpe deg.

Dermed må de reisende i størst mulig grad klare seg på egen hånd. Det gjelder både de som skal reise ut på ferie, og de som skal reise hjem.

Dette er meldingen fra SAS

«Kjære reisende. Vi beklager å måtte informere om at de booking xxxx er kansellert. Dessverre er vi ikke i stand til å finne et godt alternativ til deg. I sommer er det et begrenset antall ledige flyseter på markedet. Dette betyr at vi ikke er i stand til å finne ledige seter i dette markedet med de samme rammene som i din bestilling. Vi er oppriktig lei oss for hva dette medfører for deg.

Dersom du ønsker å kansellere hele reisen og få pengene tilbake for billetten kan dette gjøres via «min side» hos SAS.

Dersom du har gjennomført bestillingen via SAS og ønsker å gjennomføre reisen på ete seinere tidspunkt må du kontakte SAS kundeservice. Dersom et reisebyrå må du kontakt dem for denne endringen. Vær vennlig å informere andre som du reiser sammen med.»

Ikke kanseller selv

Det beste tipset akkurat nå er å følge alle beskjeder fra SAS, men forberede deg på at du må finne alternative reisemåter på egen hånd.

SAS kundeservice har ikke kapasitet til å hjelpe alle kundene sine, men du har gode rettigheter på hånd også om du gjør jobben selv.

Ikke kanseller reisen uten at du er helt sikker på at du ikke vil reise. Dersom du kjøper en ny utreisebillett med et annet selskap kan det være at du kan benytte den planlagte returbilletten. Pass derfor på at du ikke ved en feil også avbestiller returreisen din.

Bruk gjerne en nettside som Google Flight for å lete fram til alternative reiseruter og flyselskap. Legg ut for billettene og krev summen refundert etterpå.

Prisene stiger

SAS forplikter seg til å dekke ekstrautgifter til reise, mat og drikke og overnatting innen rimelighetens grenser.

Prisene på flyreiser styres av tilbud og etterspørsel. Det er grunn til å tro at prisen på billetter hos selskapene Widerøe, Flyr og Norwegian kommer til å øke kraftig under streiken.

Ta kontakt

Har du kjøpt hotellovernatting og leiebil som du er usikker på om du får benyttet på grunn av streiken?

Ta kontakt med hotellet og utleiefirmaet for å sjekke muligheten for å kunne få pengene tilbake, eller å få flyttet bestillingen til seinere, selv om det ikke er en refunderbar bestilling.

Vær forberedt på endringer

Situasjonen kan komme til å endre seg dag for. Hold deg derfor oppdatert på informasjon på SAS’ hjemmeside, på flyplassens hjemmeside, med eventuelt reisebyrå og ta vare på alle kvitteringer for ekstrautgifter du har.

Situasjonen kan endre seg. Vær klar over at en flystreik kan bli avblåst på kort varsel og at en planlagt reise derfor kan gjennomføres som planlagt. Sørg derfor for å holde deg oppdatert på siste nytt.

Dersom du har kjøpt flybilletten din via en såkalt internettsøkemotor må du registrere reisen din hos SAS på egen hånd. Ellers får ikke SAS gitt deg direktebeskjed om endringer.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer