Reisegaranti:

Gjør dette nå!

Klagesakene strømmer inn. Dette må du vite dersom du har reisetrøbbel i kulda.

LAR STÅ: Mange busser har fått kuldetrøbbel i og omkring hovedstaden. Det fører til at klagesakene strømmer inn til Ruter. Foto: Odd Roar Lange
LAR STÅ: Mange busser har fått kuldetrøbbel i og omkring hovedstaden. Det fører til at klagesakene strømmer inn til Ruter. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert

Blir du mer enn 20 minutter forsinket fordi Ruters busser og trikker ikke er i rute, lover de å refundere dine dokumenterte utlegg med inntil 750 kroner.

Et stort antall reisende har allerede sendt inn sine krav etter at kulda skapte problemer for tusenvis av bussavganger i hovedstaden.

Kort fortalt

  • Ruter lover å refundere utlegg på inntil 750 kroner hvis du blir mer enn 20 minutter forsinket på grunn av forsinkelser i deres tjenester.
  • Etter at kuldeproblemer har ført til tusenvis av forsinkede bussavganger, har mange reisende sendt inn krav.
  • Kravene må sendes innen tre måneder etter at alternativ transport ble tatt.
  • Ruter har mottatt så mange klager at de ennå ikke har behandlet alle.

Og det er smart å søke nå, for å slippe å havne bakerst i køen. Dessuten er det viktig å vite at kravet må sendes innen tre måneder etter du tok drosje, bil eller alternativ transport.

Hoper seg opp

Mengden innkomne klager er så mange at Ruter ennå ikke har rukket å behandle alle, bekrefter Ruters kommunikasjonssjef, Cathrine Myhren-Haugen, overfor DinSide.

Det er ingen nyhet at plastposer i butikken har blitt dyrere, men visste du at du faktisk kan tjene litt på å bruke dette gjenbruksnettet? Video: Embla Hjort-Larsen / Storyblocks. Vis mer

Mange vil trolig få dekket sine utgifter, for kommunikasjonssjefen svarer dette på spørsmålet om garantiene gjelder for de passasjerer som rammes av innstilte eller forsinkede busser og trikker i januarkulda?

- Ja, reisegarantien gjelder.

Refusjon

«Det er viktig for oss at du kommer deg dit du skal, når du skal», skriver Ruter på sine hjemmesider og lover at du kan ta drosje, bil (kilometergodtgjørelse) eller alternativ transport dersom du har:

  • Beregnet nok overgangstid (minst 5 minutter)
  • Beregnet nok gangtid
  • Brukt riktig rutetabell

Strømmer inn

Og kravene om refusjoner strømmer inn til Ruter. Bare hittil i år har mer enn 1000 reisende krevd penger tilbake. Tallet vil trolig stige kraftig de nærmeste dagene. For sprengkulda kommer tilbake.

- Vi har mottatt 1091 henvendelser for reisegaranti i perioden 2. – 8. januar, sier Cathrine Myhren-Haugen, og fortsetter:

- Vi jobber nå med å svare kundene og har ennå ikke behandlet de, så vi har ikke oversikt over hvilken sum som er refundert.

Gjelder ikke

Men for dem som tenker at de skal bruke reisegarantien gjennom vinteren er det greit å kjenne til unntakene.

For garantien gjelder ikke dersom du visste om eller burde ha visst om problemet på forhånd, eller hvis årsaken ikke ligger hos Ruter. Dette kan blant annet omfatte følgende forhold:

LANG LISTE: Lista over innstilte avganger med Ruter er lang.
LANG LISTE: Lista over innstilte avganger med Ruter er lang. Vis mer
  • Ekstreme værforhold som kraftig vind, kraftig regn og kraftig snøfall
  • Jordskjelv og ras
  • Streik
  • Kjente arrangementer eller andre forhold som påvirker trafikkavviklingen
  • Flytting av holdeplasser som er forhåndsannonsert
  • Forhåndsannonsert redusert kapasitet eller innstillinger av avganger pga. allmenn smittefarlig sykdom o.l.

Ikke følgeskader

«Vi legger ut informasjon på ruter.no om slike forhold, og hvordan de påvirker vårt tilbud, så fort vi har tilstrekkelig informasjon.»

Du finner denne oversikten her.

Reisegarantien omfatter heller ikke følgeskader av forsinkelsen, for eksempel ved at du ikke rekker tannlegetime, forretningsavtale eller en flyavgang.

Hjelp til selvhjelp

Reisegarantien gjelder også dersom du ikke har kunne kommet om bord på transportmiddelet med rullestol eller annet hjelpemiddel, og du ikke har blitt tilbudt drosje på Ruters regning på stedet.

Hvis du vet at du kan komme fram med et annet rutetilbud, må du bruke dette – eventuelt i tillegg til drosje, bil eller annet framkomstmiddel.

Ukjent om Ruter?

For mange passasjerer er det kanskje ukjent at Ruter verken eier eller kjører bussene i Oslo. Selskapet Ruter legger rutene i Oslo ut på anbud, og per i dag er det disse fire underleverandører som kjører busser på oppdrag fra Ruter: Nobina, Vy Buss, Connect Bus og Unibuss

Har du et tips om problemer med Ruter?

Har du et tips om problemer med Ruter?

Hei, jeg heter Odd Roar Lange og er reiseekspert og -journalist for DinSide og Dagbladet. Har du et tips om vinterproblemene til Ruter og ønsker å fortelle din historie på Norges største forbrukernettsted DinSide.no? Eller har du en opplevelse, bilder, et spørsmål eller et smart forslag som andre bør få kjennskap til?