SAS

Gjør dette ved streik

Her finner du nyttige tips og kontaktinfo.

STREIKEFARE: Dersom partene ikke kommer til enighet, går hundrevis av piloter ut i streik lørdag. Foto: Erik Johansen / NTB
STREIKEFARE: Dersom partene ikke kommer til enighet, går hundrevis av piloter ut i streik lørdag. Foto: Erik Johansen / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

SAS og pliotene sitter nå i krevende forhandlinger. Dersom de ikke blir enige, går rundt 900 piloter i Norge, Sverige og Danmark ut i streik fra og med lørdag. Det anslås at en streik kan komme til å ramme rundt 250 avganger og 45 000 reisende daglig, skriver NTB.

Her får du tipsene til hva du bør gjøre om du skal ut å reise med SAS nå:

- Ikke avbestill selv om du tror at flyreisen kan bli avlyst. Avbestiller du selv, har du ikke krav på refusjon av billettpengene. Noe du har dersom du venter til flyselskapet innstiller flyreisen, sier Forbrukerrådets ekspert på reisejus, Thomas Iversen, til DinSide.

Dersom flyselskapet innstiller flyet ditt har du ha gode rettigheter som gir deg tusenvis av kroner tilbake. Men du må vite hvor og hvordan du klager. Og her er snarveien til hvordan du klager til flyselskapene.

Følg med fram til avreise

Du bør selv være aktiv når det gjelder å sjekke om flyet du skal reise med er kansellert eller har fått endret reisetid. Følg også med på endring av flytype.

Flyselskapet kan endre til et mindre - eller større fly - og det kan hende at vindusplassen du betalte ekstra for er blitt endret til et midtsete.

Så snart du blir klar over endringen bør du kontakte flyselskapet direkte for å få plass på beste mulige alternativ.

Du kan også ha rett til å kompensasjon (erstatning) eller refusjon av uforutsette utgifter. Dette kan være utgifter til overnatting, mat og drikke, transport til og fra flyplassen, transport til og fra overnattingsstedet osv.

SOMMERFERIE: Dette er triksene du må kunne før din flyreise for å unngå flykaos. Vis mer

Det enkleste er å legge ut selv, ta vare på alle kvitteringer og deretter kreve refusjon når reisen er over.

Du har krav på pengene tilbake innen 7 dager.

Det gis normalt ikke erstatning for tapt arbeidsfortjeneste eller lignende.

Når flyet er innstilt

Hvis flyet blir innstilt, uansett tid i forveien, skal flyselskapet tilby deg tre følgende alternativer:

  • Tilbakebetale billettkostnaden for den del av reisen du ikke får benyttet.
  • Ombooke deg slik at du kommer fram til bestemmelsesstedet så snart som mulig (om mulig med et annet flyselskap enn det opprinnelige).
  • Ombooke deg til et seinere tidspunkt etter ditt ønske, på tilsvarende vilkår som opprinnelig billett.

Du har valget mellom å kreve heving av avtalen eller omruting, uansett årsak til at flyet blir innstilt.

Pengene er tapt

Dersom du velger å få tilbakebetalt billettkostnaden, må du være oppmerksom på at du ikke i tillegg kan kreve at flyselskapet sørger for ombooking eller forpleining i form av mat, drikke eller overnatting.

– Dersom du velger omruting, skal flyselskapet sørge for at du får tilbud om mat og drikke i ventetida. Hvis overnatting blir nødvendig, skal du i tillegg få innkvartering på hotell og transport mellom flyplassen og hotellet. I tillegg har du rett til å få dekket utgifter til telefonsamtaler, sier forbrukerjurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet til DinSide.

Viktige nettsider og telefonnumre

Her har du snarvegen til flere av flyselskapenes nettsider som skal brukes dersom du får trøbbel i ferien.

Norwegian

Forsinkelser og kanselleringer

Forsinket eller skadet bagasje

Kundeservice telefon 21 49 00 15

Åpningstider (alle dager - service på engelsk)
Man-fre 08.00-20.00
Lør-søn 09.00 til 18.00

SAS

Klage etter kansellering, forsinkelse, eller forsinket, tapt eller skadet bagasje eller annet.

SAS kundeservice

Chatboot Live chat:
Man–fre: 07.00–19.00
Lør: 09.00–17.00; Søn: 09.00–18.00
CET. Chatbot Turi åpen hele døgnet

Telefon til kundeservice: 21 89 60 00

Man-fre 07.00-19.00
Lør 09.00-17.00
Søn 09.00-18.00

Flyr

Refusjon etter kansellering eller forsinkelser.

Telefon til kundeservice 40 00 00 63

Man-fre: 08.00-20.00
Lør 08.00-18.00
Søn 08.00-20:00

Widerøe

Klage etter kansellering, forsinkelse eller ødelagt/forsinket bagasje.

Widerøes kundesenter 75 53 50 10 (tastevalg 3)

Man-fre 09.00 - 15.00
Lør: Stengt
Søn: Stengt

KLM

Be om refusjon etter kansellering eller forsinkelse.

Ødelagt eller tapt bagasje

Sjekk din reise med KLM

Lufthansa

Be om refusjon etter kansellering eller forsinkelse

Forsinket bagasje

Ødelagt bagasje

Flere flyselskaper

Se Forbrukerrådets side

Kompensasjon etter flykaos

Du kan i tillegg også ha rett til en økonomisk kompensasjon etter standardiserte satser. Denne kompensasjonen har du krav på uavhengig av om du har lidd noe økonomisk tap, og den skal utbetales umiddelbart ved henvendelse til flyselskapet.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer