Tusenvis av passasjerer venter i spenning på hva som skjer med flyselskapet Flyr. De har betalt for billetter og skal reise i løpet av vinteren, våren eller sommeren.
Men ingen vet om flyreisen blir noe av. Men nå er det godt nytt.
For dem som har bestilt refunderbare billetter i billettklasse «Fleks» er saken enkel. De kan avbestille og få pengene tilbake.
Men nå er det godt nytt også til dem med lavprisbilletter som i utgangspunktet ikke er refunderbare, slik som Smart og Mini.
Du får pengene dine
Passasjerer med slike billetter har likevel fått avbestille sine billetter og får pengene tilbake.

Vær klar over at du ikke får gjenopprettet den aktuelle reisen dersom du selv avbestiller den. Dersom du angrer, og Flyr overlever krisa, må du bestille og betale en ny billett. Og da kan det være andre priser som gjelder.

Skroter forslag
– I Flyr har vi alltid satt gjestenes behov først. Mange er usikre nå og da gjør vi selvfølgelig alt vi kan for å hjelpe. Vi er svært takknemlige for all støtten og heiaropene vi får fra det norske folk og vil komme med oppdatert informasjon så snart vi har noe nytt å melde, sier direktør for samfunnskontakt og kommunikasjon, Lasse Sandaker-Nielsen.
Penger tilbake
Dette er beskjeden til de reisende som ønsker å avbestille en Smartbillett:
«Dette billetten gir egentlig ikke full refusjon, men grunnet situasjonen hjelper jeg deg selvsagt.
Grunnet usikkerhet rundt Flyr´s økonomiske situasjon vi behjelpelig når det kommer til kanselleringer og endringer.

Gjør dette nå!
Ved denne kanselleringen vil vi derfor tilby deg en full refusjon som blir refundert til betalingskortet brukt ved bestilling.»
Dette gjelder kun for avbestillinger som gjennomføres før en eventuell konkurs.
Dette er årsaken
Flyrs vanskelige økonomiske situasjon er ikke noe nytt, heller ikke for banker og kredittinstitusjoner.
Dette fører til at Flyr ikke får pengene som du har betalt via kortselskap før flyreisen er gjennomført.
Kortselskapene vil ikke risikere at de betaler penger til Flyr og selskapet går konkurs. Da vil pengene trolig være tapt.

«Alle» gjør det feil
Samtidig vil kredittkortkunder kunne kreve pengene tilbake fra kortselskapet, siden de har kjøpt en vare som ikke er levert.
Siden pengene står «låst» hos kortselskapet er det i praksis bankene som nå må betale pengene dine tilbake, ikke Flyr.
Ved en konkurs vil ikke Flyr få tak i disse pengene uansett. Dersom ikke selskapet går konkurs vil de nyte stor tillit hos passasjerene, som forhåpentligvis for Flyr, kommer raskt tilbake.