Gyllen sjanse for reisebestilling på nett

Reisebransjen står overfor en omveltning som vil revolusjonere deler av næringen. For kundene er det svært mye å spare. Artikkelen er produsert av Imarkedet

Publisert
Sist oppdatert

Fra og med 1. januar kommer den dominerende skandinaviske flyoperatøren, SAS, til å fjerne provisjonene de har betalt til reisebyråene. Dette har fått byråene til å reagere, og i Danmark har det blitt truet med rettssak. For brukerne, flypassasjerene, er det imidlertid en gylden sjanse til å kutte fordyrende mellomledd. Dem er det mange av i reisebransjen.

Ny prisstruktur

Mens billig-flyselskapene, som Ryanair, ikke betaler noe til de fordyrende mellomleddene, har SAS og nystartede Norwegian betalt ut.

Slik er pengestrømmen for kunder som skal betale gjennom reisebyråene. Her viser vi hvor mye reisebyråene henter ut fra en standard tur-retur billett til Stockholm fra Oslo.

Vi kjenner til at storkunder i dag har andre storkundeavtaler med reisebyråene. Likevel er priseksempelet til iMarkedet reelt.

For betaling gjennom web-sidene til SAS blir servicehonoraret på 100 kroner, men du får 50 kroner i avslag ved kjøp av e-ticket. Konsekvensen av endringen blir at SAS og de andre tradisjonelle flyselskapene kan ta opp kampen med billigflyselskapene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer