Ferietrøbbel:

- Hadde gitt opp

Lykkelig løsning på reiseforviklinger til 60 000 kroner.

REISEGLEDE: DinSide tok saken da Oluf Sandvik og Gunn Ellingsen var i ferd med å miste drømmeturen til Bali. Foto: Privat
REISEGLEDE: DinSide tok saken da Oluf Sandvik og Gunn Ellingsen var i ferd med å miste drømmeturen til Bali. Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Fikk du med deg saken der Bali-turen til Gunn Ellingen og Oluf Sandvik var nær ved å gå i vasken grunnet én liten tastefeil?

DinSide kunne mandag fortelle at paret fikk besked fra flyselskapene SAS og Singapore Airlines om at de ikke klarte å fikse feilen der Gunn sitt fornavn ved en tastefeil hadde gått fra Gunn til Ginn.

Ikke identisk

Og fordi navnet på billetten må være helt identisk med navnet i passet havnet paret i en skikkelig knipe. Gjentatte forsøk på å løse problemet hjalp ikke. Og dermed så turen til 60 000 kroner til å gå i vasken.

HAR DU GJORT DET?: Det er veldig kjedelig når man har reist hjemmefra og plutselig blir usikker på om man skrudde av for eksempel stekeovnen, men med dette tipset kan du puste lettet ut når du bli usikker! Video: Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Flere lesere tipset om at hun burde endre navnet sitt til Ginn i Folkeregistret og deretter bestille nytt pass, for deretter å bestille tilbake igjen etter hjemkomst.

Men den kreative løsningen ble ikke nødvendig å iverksette. For da DinSide tok saken ble det en løsning på kort tid.

Lykkelig etter mail

SAS tok direkte kontakt med Singapore Airlines som skulle stå for de to lengste flystrekningene til samboerparet. Og det hele løste seg i løpet av mandagen. Ginn ble til Gunn også hos flyselskapene, og dermed kan reiseforberedelsen fortsette.

- Vi fikk en mail fra SAS mandag formiddag, med pdf-kvittering som viste at Gunn hadde fått riktig navn, sier en strålende fornøyd Oluf Sandvik til DinSide.

- Vi er veldig glad for at turen er reddet. Flere kilo forsvant fra skuldrene. Men jeg mener at dette burde vært unngått.

- Hva tenker du om at dere måtte kontakte DinSide for at saken ble løst?

- Det skulle ikke være nødvendig å eskalere denne saken for å få den løst. Vi hadde i utgangspunktet gitt opp og skulle til å starte med å kansellere flyreisen til Singapore, og deretter flyreisen til Bali samt hoteller med mer. Men nå er det bare glede hos oss.

Kan endre hvis du er rask

Tonje Sund, som er pressesjef i SAS, sier dette om navnetrøbbelet:

- Saken løste seg ved at Singapore Airlines endret navnet i sitt system, slik at SAS kunne skrive ut ny billett med riktig navn. Siden Singapore Airlines har lagt inn en sperre i sitt system, kan ikke SK alene utføre denne operasjonen. Samtidig kan ikke Singapore Airlines fjerne SAS-billettnummeret fra bookingen, noe som kreves for å utføre navneoppdatering.

- Disse begrensningene er i dette tilfellet systemtekniske, men lot seg løse i samarbeid. I andre tilfeller kan det være sånn at ulike flyselskaper har ulike systemer, og da kan endring utført av ett selskap føre til følgefeil i kundens bestilling hvis systemene ikke «snakker sammen».

Det kan også være ulike regler i ulike land og flyselskaper hva gjelder samsvar mellom navn på billett og f.eks. pass. Så dette illustrerer hvordan en enkel endring kan være kompleks og tidkrevende å gjennomføre, og av og til risikabel.

Sjekk før du trykker

- I sum gjør det at vi har en policy på å ikke gjøre endringer for andre flyselskaper involvert i reisen – hadde det handlet om SAS alene, hadde det vært helt uproblematisk. Så det er en viktig tommelfingerregel å alltid dobbeltsjekke før man trykker på bestillingsknappen og når man mottar reisedokumentene. Oppdager man tastefeilen innen 24-timersfristen, så kan billetten kanselleres gratis og bookes på ny med riktig informasjon.

- Hva tenker dere at DinSide måtte kobles inn før saken ble løst?

- Det kan skje alle at det gjøres tastefeil, så vi er glade for å kunne hjelpe og for å ha et godt samarbeid også med media når slikt skjer. Det er flott at saken nå er løst, slik at de kan fortsette å glede seg til reisen, avslutter Tonje Sund.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer