Cruise:

Har aldri skjedd før

Utslippsfritt cruisetilbud på norsk verdensarvfjord.

SPRENGTE GRENSER: Adm.dir Bent Martini i Havila Kystruten tilbyr turister utslippsfri seilas, mens konkurrenter fortsatt må bruke diesel og tungolje i norske fjorder. Foto: Odd Roar Lange
SPRENGTE GRENSER: Adm.dir Bent Martini i Havila Kystruten tilbyr turister utslippsfri seilas, mens konkurrenter fortsatt må bruke diesel og tungolje i norske fjorder. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Det er umulig, mente cruiserederiene.

- Fullt mulig, svarte eieren av hurtigruteutfordreren Per Sævik (81) i Havila Kystruten.

Vi snakker om det å seile utslippsfritt med cruiseskip inn en av Norges to verdensarvfjorder, Geirangerfjorden.

SPAGHETTI: Med dette tipset har du åpnet spaghettipakken på bare et lite sekund! Video: Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Endring for å overleve

Mens cruisegiganten TUIs skip Mein Schiff 4 lå ved kai i Geiranger og farget fjordlufta grå av dieseleksos, kunne norske Havila Castor seile lydløst og utslippsfritt inn til turistbygda i Møre og Romsdal.

- De som ikke er med på endringene nå, kommer ikke til å være der i fremtiden. Dette er en dyd av nødvendighet for å vinne i tiden som kommer. Og å kunne seile uten fossilt brennstoff vil være et fortrinn når det gjelder markedsføring. En utslippsfri seilas må ikke ses på som en utgift, men som et lønnsomt fortrinn. Om fire år vil det være forbudt for cruiseskip å seile inn i verdensarvfjordene hvis de ikke seiler utslippsfritt. Vi ligger fire år foran kravene, og det er vi stolte av, og vi skal profilere på dette så godt vi kan.

REN GLEDE: Runt 250 turister er med på den historiske kystseilasen med Havila Castor. Foto: Odd Roar Lange
REN GLEDE: Runt 250 turister er med på den historiske kystseilasen med Havila Castor. Foto: Odd Roar Lange Vis mer

Forbudt

Norske sjøfartsmyndigheter har innført utslippsforbud for cruiseskip som skal seile i norske verdensarvfjorder, som Geirangerfjorden og Nærøyfjorden, fra 2026. Det har fått cruiserederi og cruiselobbyister til å se rødt.

Geirangerfjorden er 15 kilometer lang og er innerste arm av Sunnylvsfjorden.

Denne er i sin tur er en av Storfjordens to innerste armer. Norddalsfjorden/Tafjorden er den andre. Storfjordens største lengde er 86 kilometer hvis man måler mellom Flisneset i Ålesund og Geiranger.

Foreløpig er det Geirangerfjorden som seiles utslippsfritt, mens rederiet Havila jobber videre for å gjøre en enda lengre del av seilasen utslippsfri.

- Ikke mulig

Sandra Diana Bratland, som er direktør for Carnival Norway, som står for rundt 40 prosent av cruiseanløpene i Norge fortelles dette om rederiets plan: 10 MW batterier blir installert på Aida Prima i år. Og vi håper på første nulluutslippsskip i 2030 og full nøytral operasjon for hele gruppen i 2050.

Men utviklingen ser ut til å gå i rekordfart.

Havila Kystrutens nyeste skip, Havila Castor, regnes når som verdens mest miljøvennlige passasjerskip, og seiler den klassiske kystruten mellom Bergen og Kirkenes. Søsterskipet Havila Capella ligger foreløpig i havn i Bergen fordi skipet ble finansisert av et russisk finansieringsselskap.

OPPFYLLER DRØMMEN: - Jeg kan ikke så mye, men det er aldri dumt å kunne lite. For da må man ansette folk som er mye flinkere enn deg selv, mener Havila-eier Per Sævik (th). Her sammen med adm.dir Bent Matini. Foto: Odd Roar Lange
OPPFYLLER DRØMMEN: - Jeg kan ikke så mye, men det er aldri dumt å kunne lite. For da må man ansette folk som er mye flinkere enn deg selv, mener Havila-eier Per Sævik (th). Her sammen med adm.dir Bent Matini. Foto: Odd Roar Lange Vis mer

- Vi håper denne situasjonen snart løser seg, slik at skipet kan settes inn i trafikk. I tillegg kommer de to siste Havila-skipene i løpet av året. Når vi har fire skip i kystfart vil det være mulig for passasjerer å starte norgesreisen med ett skip, deretter å gå av for å tilbringe noen dager i land, før de går ombord i et identisk søsterskip og fortsette reisen, sier administrerende direktør i Havila Kystruten, Bent Martini.

Fire timers seilas

Passasjerskipet Havila Castor er blant annet utstyrt med verdens største batteripakke på et passasjerskip med 6,1 megawattimer (MWh), noe som betyr at skipet kan seile utslippsfritt i inntil fire timer. Skipets fremdrift er en kombinasjon av naturgass (LNG) og batteripakken.

- Våre skip er de mest miljøvennlige passasjerskipene som noen gang har seilt den klassiske kystruten mellom Bergen og Kirkenes, og allerede er Havila Castor det første skipet som seiler inn verdensarven i Geirangerfjorden lydløst og utslippsfritt, sier Martini.

Skipets fremdrift er en kombinasjon av naturgass (LNG) og batteripakken, noe som gjør at skipet allerede reduserer CO2-utslipp med opp mot 30 prosent og NOX-utslipp med 90 prosent.

- Vår satsning på klima, miljø og bærekraft skal være mer enn bare ord. Vi skal levere, og vi leverer fra første dag på kravene som var satt i kontrakten med Samferdselsdepartementet, forklarer Martini.

Klimanøytralt

Havila Castor er bygget og tilrettelagt for klimanøytrale drivstoffalternativer som hydrogen og ammoniakk. Med dagens teknologi vil gradvis innblanding av biogass redusere CO2-utslippene ytterligere.

- Vi kan seile klimanøytralt allerede i dag, ved å benytte biogass som drivstoff. På kort sikt handler det om tilgang og pris, og vi jobber tett med vår leverandør for å finne en løsning, sier Martini.

I tillegg til reduserte utslipp, inkluderer noen av egenskapene til skipet varmegjenvinning fra sjø- og kjølevann, samt et matkonsept som inkluderer råvarer fra kortreiste og lokale produsenter.

NORSK SOMMER: Den norske sommersesongen er i gang. Med variert vær, som alltid. Foto: Odd Roar Lange
NORSK SOMMER: Den norske sommersesongen er i gang. Med variert vær, som alltid. Foto: Odd Roar Lange Vis mer

Kortreist mat

Menyen om bord endrer seg underveis i seilingen, og skal speile områdene Havila Castor seiler i.

MAT MED HISTORIE: Maten om bord skal la lokal forankring fra stedene som seiles forbi. Foto: Odd Roar Lange
MAT MED HISTORIE: Maten om bord skal la lokal forankring fra stedene som seiles forbi. Foto: Odd Roar Lange Vis mer

- Vi har som mål å kutte matsvinnet om bord, og har et helt unikt matkonsept som blant annet gjør at vi ikke har buffet. Det har kommet masse positive tilbakemeldinger på maten om bord. Konseptet vil helt sikkert se en utvikling underveis, men vi mener bestemt vi har mat som bidrar til en ekstra spiss på hele opplevelsen det er å seile med oss, forteller Martini.

Havila Castor er i løpet av rundturen mellom Bergen og Kirkenes tur/retur innom 34 havner langs norskekysten i løpet av 11 dager. Dette er de samme havnene som konkurrenten Hurtigruten er innom.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer