Har du oppdaget detaljen?

Dette er årsaken til at du ikke finner disse setene i mange fly.

FINNES IKKE: Det hopper fra rad 12 til 14 på flyene i SAS - og årsaken er ganske spesiell. Foto: Odd Roar Lange
FINNES IKKE: Det hopper fra rad 12 til 14 på flyene i SAS - og årsaken er ganske spesiell. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Er du overtroisk? Tror du at noen spesielle tall, og særlig tallet 13, kan bringe ulykke når du reiser?

Da kan du trøste deg med at hele 14 kjente flyselskap i verden har kuttet ut seterad nummer 13 i flyene sine.

FORSVINNER: En god del bagasje forsvinner eller kommer forsinket frem etter flyreiser. Derfor kan det være lurt å gjøre dette før du sender bagasjen! Video: Storyblocks / Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Legg merke til det neste gang du er om bord i et fly, at det gjerne går fra 1-12 og deretter fra 14 og videre oppover.

Noen hopper også over rad nummer 17, av samme årsak.

MANGLER: Lufthansa har fjernet både rad 13 og 17 i flyene sine. Skjermdump fra Seatguru
MANGLER: Lufthansa har fjernet både rad 13 og 17 i flyene sine. Skjermdump fra Seatguru Vis mer

Tro og overtro

Nå er det ikke bare flyselskap som har valgt å utelate det som har med ulykkestallet 13 å gjøre.

Fenomenet finnes både cruiseskip og hotell, som dropper «ulykkestallet», både når det gjelder dekk, etasjer, rom og kabiner.

Forklaringen bak at 13 av mange blir karakterisert som ulykkestall er flere. Noen mener det kan spores tilbake til gamle hinduer som mente at 13 til bords ville føre til ulykke, mens andre peker på at Jesus hadde 12 disipler til bords under det siste måltidet, da Judas som forrådte ham.

Derfor er det flere som den dag i dag ikke dekker til 13 personer rundt et bord, men heller dekker til en ekstra gjest som ikke er til stede.

Verden rundt

– Årsaken er overtro knyttet til at tallet 13 er forbundet med uhell og ulykke. Vi flyr over tre verdensdeler, og graden av overtro er ulik beroende på hvor man befinner seg.

Det har faktisk blitt en standard verden over at flyene ikke har rad 13, på samme måte som at 13. etasje heller ikke finnes på hoteller. Det ser man når man står i hotellheisen, og tallrekken hopper fra 12 til 14, sier direktør for samfunnskontakt Knut Morten Johansen i SAS.

- I tillegg er det en rekke passasjerer som må ta hånda på selve flykroppen før de går inn i flyet. Det er kanskje mer et rituale enn knyttet til konkret overtro, sier en erfaren SAS-flyvertinne til DinSide.

En lettelse

Han forteller at deres erfaring er at det er flere enn de som innrømmer det, som har en viss uro for å fly, og det kan kanskje da oppleves «som en sten til byrden» om man hadde fått rad 13 på boardingkortet.

– En liten «fun fact» er at på det tidligere flyselskapet Braathens SAFE sine fly var den 13. raden merket med seterad 13. Da SAS kjøpte Braathens var det da faktisk 26 Boeing 737 fly i SAS Braathens-flåten, hvor du fikk rad 13 også i boardingkortet.

Hvorfor Braathens ikke tok hensyn til denne overtroen vet vi ikke, men det kan jo ha noe med at vi i Norge har vært mindre opptatt av denne overtroen, sammenlignet med andre land - i Asia spesielt.

Mens også Widerøe dropper seterad 13, har både Norwegian og Flyr komplette tallrekker ombord i sine fly.

14 flyselskap dropper rad nr. 13

SAS og Widerøe er to av i alt 12 kjente flyselskap som hopper fra rad 12 til rad 14. Disse er:

  • Air France
  • Austrian Airlines
  • Continental Airlines
  • Emirates
  • Lufthansa
  • Thai Airways International
  • Virgin Atlantic
  • Widerøe
  • Ryanair
  • KLM
  • Turkish Airlines
  • Singapore Airlines
  • Swiss International Air Lines
Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer