Sommerferie:

- Hater turisme

Turistmagneten vekker oppsikt med ny kampanje

POPULÆRT: Praia da Rainha og Cascais like utenfor Lisboa er en av grunnene til at turister strømmer til Portugal. Foto: Alexandre Rotenberg / Shutterstock / NTB
POPULÆRT: Praia da Rainha og Cascais like utenfor Lisboa er en av grunnene til at turister strømmer til Portugal. Foto: Alexandre Rotenberg / Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert

Alle elsker å reise - men de færreste ønsker å være turister.

Kjenner du deg igjen? I så fall bør du vurdere å legge årets sommerferie til portugisiske Lisboa.

Byen med rundt 500 000 innbyggere har hatt en eksplosiv vekst i turismen.

Bagasjen din kan bli borte når du reiser på ferie, både på utreise og innreise. Derfor er det lurt at du alltid pakker disse tingene i håndbagasjen. Video: Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Men deler av lokalbefolkningen har fått nok av at leiligheter, hotell, restauranter og barer fylles av turister som er ute etter én ting: å ta selfie og dele det på sosiale medier.

Kort fortalt

  • Lisboa i Portugal har lansert en ny turistkampanje kalt "Vi hater turisme".
  • Kampanjen, som startet i 2018, er designet for å motvirke overfladisk turisme og gir besøkende en smak av det virkelige Portugal.
  • Dette inkluderer guidede turer til mindre kjente deler av Lisboa og tilbudet «Lunsj hjemme hos oss», hvor lokalbefolkningen åpner sine kjøkken for turister.
  • Kampanjen har fått internasjonal oppmerksomhet og har utvidet seg til også i gjelde i Porto.

Det ble starten kampanjen «Vi hater turisme». Nå er det blitt et eget reiselivskonsept.

Gratisturer

Ideen ble skapt allerede i 2018 - før pandemien - og har i ettertid fått internasjonal oppmerksomhet. Blant annet i britiske Daily Express.

Designeren Bruno Gomes var så lei av det han mente var overflatisk turisme at han sammen med et par venner startet «We Hate Tourism Tours» (WHTT)

POPULÆR: Trikkelinje 28 i Lisboa er en turistmagnet. Det samme er Santa Maria-katedralen, Portugal. Foto: Creative Cat Studio/Shutterstock/NTB
POPULÆR: Trikkelinje 28 i Lisboa er en turistmagnet. Det samme er Santa Maria-katedralen, Portugal. Foto: Creative Cat Studio/Shutterstock/NTB Vis mer

Han lånte en bil i firmaet han jobbet for og startet opp med gratis kjøreturer til eldre og barn i byen.

Bedriften startet med å rekruttere en gruppe venner som var arbeidsledige på den tida, til tross for at ingen av dem hadde erfaring fra reiselivsbransjen.

Det virkelige livet

WHTT lovet å gi besøkende en smak av det virkelige Portugal, i stedet for å oppleve den vakre byen gjennom masseturismen.

Ideen ble omfavnet både av lokalbefolkningen og tilreisende og vokste raskt til en suksess.

Teamet bak opplegget kaller seg uoffisielle ambassadører, og nå legger de opp til guidede turer i den delen av Lisboa som turistene sjelden eller aldri finner.

De har også tilbudet «Lunsj hjemme hos oss», som i begynnelsen het «Eat with us or starve», der lokalbefolkningen i Lisboa åpner sine kjøkken slik at folk virkelig kan oppleve portugisisk kultur og mat.

Det kan minne om tilbudet «Eat with a local» som også finnes i byene Paris, New York, Tel Aviv og Roma. Og WHHT-prosjektet har vokst videre fra Lisboa til Porto.

Ingen pekefinger

- Jeg ønsker ikke å rette en pekefinger mot noe eller noen. Jeg er ikke mot turister og sier ikke at turbusser er dårlige, men vi må endre oss. Vi må være bevisste på hvordan vi reiser og hvem vi er som reisende. Det er en utfordring for mange byer, sier han til avisa The Independent.

BEGJÆR OG BESVÆR: Lisboaregionen har mer enn 7 millioner turister hvert år. Foto: Brian Cliff Olguin, NTB
BEGJÆR OG BESVÆR: Lisboaregionen har mer enn 7 millioner turister hvert år. Foto: Brian Cliff Olguin, NTB Vis mer

- Vi er glade for at vi siden vi startet «We hate tourism tours» aldri har ønsket å gjøre ting på samme måte som alle andre. I stedet har vi behandlet våre gjester virkelig som våre venner, utforsket og gjenoppdaget alt som virkelig er viktig i våre byer og kultur.

Vi er ikke et sightseeing-turselskap. Med oss får de den virkelige opplevelsen, både det gode og det dårlige. Etter alt, det er det livet handler om, og det er en glede å dele det med nye venner.

- Fortell om dette til vennene dine og dem du er glad i, men legg det ikke ut på Trip Advisor, sier Bruno Gomes til The Independent og avslutter:

- Reis ansvarlig eller bli hjemme.

Har du et tips om turisthat?

Har du et tips om turisthat?

Hei, jeg heter Odd Roar Lange og er reiseekspert og -journalist for DinSide og Dagbladet. Har du et tips om problemer knyttet til turisme, eller har du en historie du ønsker å fortelle på Norges største forbrukernettsted DinSide.no?