Helt tilfeldige hotellstjerner

Forbrukerrådet sjekket stjernestatusen til ti hoteller på 29 forskjellige bookingnettsider. Resultatene ble mildt sagt varierende.

Publisert
Sist oppdatert

Forbrukerrådet bestemte seg altså for å sjekke om stjernestatusen var den samme for et tilfeldig utvalg av hoteller, avhengig av hvilken bookintjeneste du brukte.

De plukket ut fem norske hoteller, og fem hoteller i europeiske storbyer, og sjekket stjernestatusen til disse på 29 forskjellige bookingtjenester på nett.

Stjernesurr

Det viste seg av et av hotellene, Clarion Collection Hotel Bakeriet i Trondheim, var oppført med både to, tre og fire stjerner, avhengig av hvilken nettside man booket gjennom. Et annet, Selandia Hotell i København, varierte mellom én, to og tre stjerner. De åtte andre hotellene som var med i testen, varierte alle mellom to stjernekategorier.

Ingen stjernekategorisering i Norge

Antallet stjerner skal si noe om hvor høy standard et hotell har. Norge har ikke et offisielt internasjonalt klassifiseringssystem, og i hotellbransjen er meningene delte om hvorvidt et slikt system bør innføres. I Danmark og Sverige har reiselivsbransjen gått inn for å bruke stjerneklassifisering.

Når bookingnettsidene kategoriserer hotellene med stjerner, kan det være alt fra hvordan tidligere gjester karakteriserer hotellet, til hvor mange stjerner hotellet har i landets offisielle kategoriseringssysten, eller rett og slett hvor mange stjerner hotellet selv synes de bør ha.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer