Her blir det billigere å ta bussen utenom rushen

Reiser du utenom de travleste periodene, betaler du samme pris som barn.

BILLIGERE UTENOM RUSHTIDA: I Tromsø tester de en ny billettløsning for bussreiser. Foto: Troms og Finnmark fylkeskommune
BILLIGERE UTENOM RUSHTIDA: I Tromsø tester de en ny billettløsning for bussreiser. Foto: Troms og Finnmark fylkeskommune Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Smitteverntiltak og oppfordringer om å holde minst én meter avstand mellom hverandre kan være en utfordring på kollektivtransport. Spesielt i rushtida på morgenen og ettermiddagen når det er flere som reiser samtidig.

For å forsøke å spre reisene utover dagen, tester Troms og Finnmark fylke ut en ny løsning, som innebærer at det blir rimeligere å reise utenom rushtida.

Barnebillett utenom rushen

Fra og med i dag 1. februar innfører fylket en prøveordning med tidsdifferensierte priser i Tromsø, som gjør det rimeligere å reise på visse tidspunkter på døgnet.

– Dette er et prøveprosjekt som gjøres i et forsøk på å spre passasjerbelastningen i rushtida i Tromsø. På kort sikt er intensjonen å forebygge trengselssituasjoner om bord i bussen. På lang sikt vil prøveordningen evaluere om dette også vil kunne bidra til å redusere kø- og trengsel i trafikken, ved at flere velger å reise utenom rushtida, sier fylkesråd for samferdsel, Kristina Hansen (Ap), i en pressemelding.

I tidsrommet 09.00–14.00 og 17.00–01.00 på hverdager, vil voksne og unge voksne betale samme pris som barn på forhåndsbetalte reiser. Prisen er da 20 kroner for en busstur, mens det i rushen koster 36 kroner.

Det løses slik at voksne kjøper barnebillett i appen i de aktuelle tidsrommene.

Tror at flere vil reise kollektivt

Prøveprosjektet er blant annet basert på en undersøkelse utført av Urbanet Analyse på oppdrag fra Troms og Finnmark fylkeskommune. Her kommer det fram at nye tilpassede billettprodukter er et tiltak som påvirker rundt 45 prosent av trafikantene i Tromsø.

Fylkeskommunen håper at dette vil bidra til å minimere trengsel om bord, men samtidig at det på lang sikt vil øke antall kollektivreiser ved at flere finner en billettype som passer for seg.

– Studier viser at trafikantene ønsker et billettslag hvor en betaler per reise. Det at vi nå kan gi et nytt billettprodukt, som alternativ til periodebilletter, for å stimulere til alternative reisetidspunkter, er svært gledelig, sier Hansen.

Ruter ønsker ikke å teste

I januar uttalte Norges Automobil-Forbund (NAF) til Aftenposten at tiden for månedskort kan være over.

– Når en av fem regner med å jobbe mer hjemmefra, og mange er klare for å flytte arbeidsreisene til utenfor rushtida, trenger vi nye og attraktive typer billetter, fortalte Camilla Ryste i NAF til avisa.

Den gang uttalte Ruter at de per dags dato ikke ønsker å teste ut nye billettyper.

Samtidig sa Vy at de fortsetter prosjektet «Smartpris» der reisen blir rimeligere jo mer du reiser i løpet av en måned, skriver Aftenposten.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer