Flytrafikk:

Her er Norges nye elfly

Er dette ditt neste transportmiddel?

ELEKTRISK FLY: Avinor avduket i dag et nytt elfly i Norge. Foto: Odd Roar Lange
ELEKTRISK FLY: Avinor avduket i dag et nytt elfly i Norge. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Oslo Lufthavn (Din Side): Her er Norges nye elektriske fly. Flyet skal brukes til nye testturer og håpet er at elektriske fly skal kunne ta over en rekke av de kortere flyrutene i Norge.

Det nye elflyet ble presentert for første gang ved Oslo Lutfhavn onsdag ettermiddag, og det var en fornøyd konsernsjef i Avinor Abraham Foss som kunne vise frem det nye flyet.

– Coronapandemien er bare en liten utfordring i forhold til klimautfordringer, sier konserndirektøren i Avinor.

– Vi må legge til rette for nye energikilder for flyselskapene og for måten vi jobber på på flyplassene.

Konsernsjef i Avinor Abraham Foss ved siden av det nye elflyet. Foto: Odd Roar Lange
Konsernsjef i Avinor Abraham Foss ved siden av det nye elflyet. Foto: Odd Roar Lange Vis mer

Havarerte

Det første elflyet i Norge var av typen av typen Pipistrel Alpha Electro og ble kjøpt av Avinor og Norges Luftsportforbund (NLF) i 2017.

Og den første offisielle flygningen ble gjort fra Oslo lufthavn i juni 2018 med daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen som passasjer, mens daværende konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen var pilot.

FOR FOLK FLEST: Den nye plattformen som Renault Megane E er bygget på gir overraskende god innvendig plass. Samtidig passer den lommeboka til «folk flest». Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Elflyet ble brukt i en rekke demonstrasjonsturer, og var ikke sertifisert for annet enn testflyving.

Men under Arendalsuka i 2019 gikk det galt og motoren stanset under en demo-flyvning. Elflyet nødlandet ved Gullknapp ved Arendal med Avinor-sjefen som pilot og daværende statssekretær Kommunal- og moderniseringsdepartementet, Aase Marthe J. Horrigmo som passasjer.

Begge kom uskadd fra havariet, mens flyet senere ble kondemnert. Norges første elfly er nå donert til Luftfartsmuseum.

NØDLANDET: Avinors elfly måtte nødlandet i Nornestjønn i Arendal. Foto: Håkon Mosvold Larsen, NTB Scanpix
NØDLANDET: Avinors elfly måtte nødlandet i Nornestjønn i Arendal. Foto: Håkon Mosvold Larsen, NTB Scanpix Vis mer

Nytt fly i lufta

Nå har Avinor sammen med altså NLF kjøpt et nytt elfly. Denne gangen av typen Pipistrel Velis Electro og i juni fjor ble dette det første elflyet som mottok typesertifisering fra europeiske luftfartsmyndigheter (EASA). Flyet er produsert i Slovenia og skal primært brukes til skoleflyging.

Dermed har man tatt et nytt skritt på veien mot morgendagens flybransje, der elektrisitet og fornybar energi skal overta for dagens drivstoff. Det får, ifølge TU.no, framdrift av en elmotor som yter 57,6 kW.

– Når kan vi håpe på at det første elektriske flyet kan ta med kommersielle passasjerer mellom norske flyplasser?

– Ifølge Widerøe, som er med på spleiselaget for dette lille elflyet, så kan det være på plass allerede i 2026. Og i så fall vil flyene bli et svært viktig transportmiddel med fremtidens energikilde, sier Avinor-direktøren.

Elflyet skal stasjoneres på Kjeller utenfor Oslo, og disponeres av Norsk Luftsportsforbund samt av flyselskapene i opplæringssammenheng.

Flyet har to batterier med samlet energikapasitet på 24,8 kWh, og mens det ene batteriet er plassert i snuten på flyet så er det andre plassert bak kabinen. Dersom det ene batteriet svikter vil det automatisk bli koblet ut. Det gjenværende batteriet kan allikevel levere tilstrekkelig effekt til å fly videre også.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer