Her får du verdens beste mat

Byen har 227 Michelinstjerner.

Tokyo er byen med verdens beste restauranter, mener inspektørene bak Michelinguiden. Foto: Taeko G./Stock.Xchng
Tokyo er byen med verdens beste restauranter, mener inspektørene bak Michelinguiden. Foto: Taeko G./Stock.Xchng Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Tokyo har for andre året på rad fått tittelen som verdens beste kulinariske by. Det er den anerkjente Michelinguiden som står for kåringen.

Michelinguiden har inspektører som sendes ut anonymt for å bedømme smaken og kvaliteten på maten og personalets kunnskaper og service. Å ha én eller flere stjerner (tre stjerner er maksimum), gir en veldig høy status innen restaurantbransjen:

En stjerne: ”En svært god restaurant i sin kategori”To stjerner: ”Usedvanlig god matlaging, verdt en omvei”Tre stjerner: ”Utrolig godt kjøkken, verdt en egen reise”

Tokyo: En gal, gal by – men du verden, så kul!

227 stjerner

Byen har til sammen fått hele 227 stjerner i Michelins 2009 Tokyo-guide, noe som er foran Paris, New York og London, skriver den britiske nettutgaven av telegraph.co.uk.

Den japanske hovedstaden har også hele ni restauranter med tre Michelinstjerner. Det er bare Paris som kan måle seg med dette.

Michelins Tokyo-guide blir publisert 5. desember. Neste års utgave for de europeiske storbyene blir utgitt på vårparten neste år.

Norske kokker er ikke helt bak mål, heller. Nylig vant kokkelandslaget det olympiske kokkemesterskapet. Kokkene arbeider til vanlig ved forskjellige restauranter i Norge. Se hvor en OL-kokk lager maten din.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer