Tusenvis av flypassasjerer sjekker inn bagasjen før de går gjennom sikkerhetskontrollen. Men kjenner de egentlig til reglene for hva som kan legges i kofferten eller bagen?
Ikke gjør denne feilen
Og hva gjør du dersom du må levere inn håndbagasjen ved gaten fordi det ikke er plass til all håndbagasje inne i kabinen?
Dersom du ikke kjenner reglene så kan du komme til å gjøre en feil som kan skape store problemer.
Ta dette ut
Dersom du har reservebatterier, batteribanker eller e-sigaretter skal disse tas med inn i kabinen. Dette fordi de kan utvikle varme og starte røykutvikling og i verste fall brann.
Derfor må de kunne holdes under oppsikt under hele reisen. Og - da kan den ikke ligge i innsjekket bagasje.

Klagetabbe: Taper tusener
Det betyr at du må ta det ut av kofferten eller bagen som du skal sjekke inn før du sender den fra deg.
Og dersom du må levere fra det håndbagasjen ved gaten må du huske å ta ut batteriene før du går om bord i flyet. Ta i så fall med deg batteriene (og eventuelt e-sigarett) inn i kabinen.

Felles regler
EU og EØS har felles bagasjeregler, men flyselskapene og tollmyndigheter i ulike land kan ha andre begrensninger på hva du kan ta med.
Og flyselskapene har begrensninger på hvor mange litiumbatterier du kan ta med i bagasjen. Du finner informasjon om dette på de ulike flyselskapenes hjemmesider.
Ta kontakt med flyselskapet du skal reise med om du har spørsmål om litiumbatterier. Det er bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite.
Kan ta fyr
- Grunnen til at man skal ha batterier i håndbagasjen istedenfor i innsjekket bagasje er fordi disse batteriene potensielt sett kan ta fyr (kortslutning og selvantenning). I tilfelle brann vil denne være både lettere å oppdage og å slokke hvis de er inne i kabinen og flyselskapene har gode rutiner for hvordan de skal håndtere en slik situasjon, sier kommunikasjonsrådgiver Mali Malmedal i Luftfartsverket.

Ukjent felle
Ikke plass i kabinen
- Flyr du med en av de mindre flytypene CRJ eller ATR, så kan du oppleve å få en slik lapp på bagasjen. På de mindre flyene er det nemlig ikke mye plass til håndbagasje, derfor kan passasjerer også sette håndbagasjen sin på bakken utenfor flyet der bakkemannskapet setter på en slik lapp og plasserer den i lasterommet, sier pressesjef Tonje Sund i SAS til DinSide.
Brannsikring
- Alle flyselskaper forholder seg til en liste over farlig gods som beskriver hvordan dette skal håndteres med tanke på innsjekk og oppbevaring om bord. Dette gjelder for skytevåpen, reservebatterier/ løse batterier og annet. Man blir bedt om å ta slike batterier med inn i kabinen, slik at man i de svært sjeldne tilfeller at det begynner å ryke fra enhetene, så kan man se røyken og raskt slokke eventuelle branntilløp, fortsetter Tonje Sund.
- Det er brannsikringsutstyr også i lasterommet, men det er naturligvis lettere å håndtere dette i kabinen – skulle noe skje.
At et batteri eller enhet begynner å ryke skjer uhyre sjelden, så det er ikke noe man trenger å gå rundt og bekymre seg for.
Men som alltid i flyverden så er vi heller for forsiktige enn det motsatte når det kommer til flysikkerhet, avslutter Sund.