Frykter du turbulens?

Her vil du ikke sitte

Noen deler i flyet beveger seg mindre.

TURBULENS: Turbulens er ikke farlig, men kan være litt ubehagelig. Foto: Svein Aage Nilsen / NTB
TURBULENS: Turbulens er ikke farlig, men kan være litt ubehagelig. Foto: Svein Aage Nilsen / NTB Vis mer
Publisert

Når du flyr, hender det av og til at flyet havner i turbulens. Det er overhodet ikke farlig. Flyene er bygget for å tåle mye mer enn dette, men det kan oppleves ubehagelig når det rister.

Mindre bevegelse

Da er det godt å vite at enkelte steder i flyene oftest har mindre bevegelse, slik at det kan være lurt å bestille sete der.

HAR FLYDD I 20 ÅR: Jesper Zachariassen er Head of Flight Operations Standards i SAS Operations. Foto: SAS
HAR FLYDD I 20 ÅR: Jesper Zachariassen er Head of Flight Operations Standards i SAS Operations. Foto: SAS Vis mer

Jesper Zachariassen er Head of Flight Operations Standards i SAS Operations og har mer enn 20 års erfaring bak spakene.

- Det er ikke én enkelt sannhet her. Se for deg at du har et fly du skal balansere på en knappenål. Da må knappenålen være et sted mellom vingene, som dermed blir balansepunktet. Derfor vil halen bevege seg mer, sier han til Dinside.

Her er det mest bevegelse

Zachariassen forklarer at det derfor vil være mer bevegelse bak i flyet, ved halen.

- Hvis et fly flyr i helt rolig luft er det ingen turbulens. Når det er turbulens i luften, beveger flyet seg opp, ned og til sidene. Disse bevegelsene blir større bak i flyet enn midt i flyet.

Men han understreker at dette ikke er en nøyaktig vitenskap.

- Jeg har flydd i 20 år. De fleste piloter og kabinansatte vil si at de merker turbulensen mindre foran og midt i flyet, enn bakerst.

Samme som på sjøen

Dette er litt på samme måte som å være om bord i et skip når det er uvær. Da vil du merke minst til det når du er midtskips og langt nede i skipet enn når du er helt forut og på de øverste dekkene.

Men har det noe å si når på døgnet du flyr? Er det mer eller mindre turbulens tidlig på dagen? Noen hevder at vindsystemene av ulike årsaker er roligere tidlig på dagen.

Flere typer

- Dette er en sannhet med modifikasjoner. Det er flere ulike typer turbulens. «Clear air turbulens» er en type. Denne skjer i områder med jetstrømmer. Der vinden skifter fra kraftig til mindre kraftig, blir det turbulens. Dette gjelder hele døgnet, og vi forsøker gjerne å unngå slike områder, forteller Zachariassen.

En annen type turbulens oppstår gjerne om sommeren, i kraft av store nedbørsskyer som også er kilde til styrtregn, lyn og torden. Gjerne på ettermiddagen.

- Når det blir mye bevegelse i denne skyen, kan det bli turbulens som gir rystelser. Denne kommer gjerne om ettermiddagen når sola står og varmer lufta ved jorda, forklarer Zachariassen.

En tredje type turbulens kalles mekanisk turbulens. Denne typen oppstår når flyet skal lande på flyplasser som ligger nær skog eller fjell og hvis det blåser kraftig.

- Som for eksempel i Trondheim. Der kommer det noen virvler, på samme måte som rundt en stein i vannet. De kan gi noe turbulens. De opplever du bare i lavere høyde under inn- eller utflyving.

Ikke farlig

Turbulens er som sagt ikke farlig, bare ubehagelig hvis man er litt ukomfortabel med å fly, understreker den erfarne piloten. Neste gang du havner i turbulens, kan du kanskje forestille deg hva Jesper Zachariassen og hans kollegaer gjør i cockpit.

- Vi sitter gjerne og tar en kaffe eller spiser når det er turbulens. Det er ikke farlig, bare irriterende hvis kaffekoppen er full.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer