Hjelp mot ferietrøbbel

Skitne hotellrom, stengte bassenger, fulle flypassasjerer og bråkete boforhold. Det er grenser for hva du trenger finne deg i om du reiser på charterferie.

Publisert
Sist oppdatert

Ble ikke ferien som du hadde tenkt, er det mulig å klage med håp om prisavslag og kanskje erstatning. Forhold som anses som mangler ved avtalen mellom deg og tjenesteyteren (som regel reiseoperatøren slik denne er definert under lov om pakkereiser) kan du klage på.

De aller fleste klagene til Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser handler om flyforsinkelser og mangler ved innkvarteringen:

  1. Det som ikke står i katalogenStår det i katalogen at reisemålet er livlig, trafikkert, kan du ikke regne med penger tilbake for støy. Står det at rommene er slitt, må du regne med at maling kan flasse og fliser være sprukne. Men negative forhold som ikke står i katalogen kan du få kompensasjon for, for eksempel basseng som er stengt, byggearbeider som ikke er nevnt eller balkonger som mangler. Det samme vil gjelde manglende renhold og hotellbytter som ikke er avtalt på forhånd.
  2. FlyforsinkelserVanligvis kan du regne med prisavslag for forsinkelser som er på mer enn åtte timer for reiser som er åtte dager eller kortere, og tolv timer for lengre reiser. Dobbelt tidsfrist om forsinkelsen skyldes luftfartstiltak, trengsel i luftrommet eller eksepsjonelle værforhold. Det vil si forhold som arrangør og transportør ikke er herre over.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer