Sommeren var preget av fly- og reisekaos, med både tekniker- og pilotstreik og flere store flyplasser med bemanningsproblemer.
Mange har nok derfor valgt å utsette feriereisen, noe også pågangen til årets høstferie vitner om. I forrige uke kunne to av de største pakkereiseselskapene melde om syden-rush, med mange utsolgte destinasjoner.
Kanselleringer
Selv om sommeren er over, er det fremdeles urolig i luftfarten, og både SAS og British Airways har meldt at de kansellerer en rekke flyginger i løpet av høsten.
I tillegg til dette har spanske Ryanair-ansatte meldt at de skal streike fra mandag til torsdag helt fram til januar neste år.
Det er i den forbindelse Forbrukerrådet nå går ut og advarer mot å benytte tredjepartsselskaper som bookingselskaper og formidlere (som ikke er pakkereiseoperatører).
Trøbbel
- De problemene som er i luftfarten forsterkes på mange måter når man involverer et nytt mellomledd i prosessen, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i en melding.
Forbrukerrådet anbefaler at du bestiller reiser rett fra flyselskapet. En undersøkelse Ipsos har gjennomført for Forbrukerrådet i juni. viser at de som benytter seg av tredjepartsselskaper oftere har opplevd utfordringer med kommunikasjonen med leverandøren.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger