Når det er flyselskapet som kansellerer flygingen - som ikke har vært uvanlig i år - er det slik at passasjerene som blir rammet kan kreve å få pengene sine igjen, uavhengig om de har refunderbar eller ikke-refunderbar billett.
Men, dette er en standarderstatning passasjerene må kreve selv fra flyselskapet for å få erstatningen.
Flere flyselskap har operert med frist for å melde refusjonskravet, en frist som ikke nevnes i noe lovverk. Fristen har typisk vært på to og tre måneder.
Høyesterett: Ikke lov med en slik frist
Og, det er denne fristen som nylig har vært til vurdering i landets høyeste rettsinstans - dette er saken:
- En mann opplevde at flyet hans ble veldig forsinket fra Thailand til Norge, men flyselskapet Finnair avslo erstatningskravet hans under henvisning til at slike krav må framsettes innen rimelig tid, noe de mente var innen to måneder.
- Mannen tok saken til Forliksrådet og vant, men Finnair valgte å ta saken videre til retten.
- Enden på visa er at mannen, med Forbrukerrådet som partshjelper, vant fram. Høyesterett har nå fastslått at det i loven ikke finnes en slik frist, og at Finnair dermed ikke kan kreve at passasjerene som rammes av kanselleringer eller forsinkelser er rask på labben med å kreve erstatning.
I tillegg understreker Høyesterett at reisende til og fra norske lufthavner har krav på erstatning grunnet forsinkede fly i inntil tre år etter hendelsen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger