- Høyhastighetstog er lønnsomt

En uavhengig utredning konkluderer med at høyhastighetstog vil være lønnsomt på strekningen Oslo-Trondheim og Oslo-Gøteborg.

Publisert
Sist oppdatert

Det er Jernbaneverket som på oppdrag fra Samferdsels-departementet, som har engasjert uavhengige konsulenter for å gjennomføre en analyse av hvilket potensial som kan ligge i høyhastighetstog i Norge. Analysene er utført av tyske eksperter, og i tillegg er kostnader ig usikkerheter om grunnforhold og anleggsdrift vurdert av norsk ekspertise.

Det tyske ekspertpanelet har beregnet nytte/kostnadsanalyse for strekningene Oslo-Trondheim og Oslo-Gøteborg, og konkluderer med at disse korridorene vil være sammfunnsøkonomisk lønnsomme etter tysk metodikk. I rapporten står det også at «Potensialet for å oppnå tilstrekkelig nytte også kan være tilstede på korridorene Oslo-Bergen via Geilo og på strekningen Oslo-Kristiansand og Stavanger.» Det er imidlertid ikke gjennomført nytte/kostnadsanalyse for disse øvrige strekningene.

I rapporten skisseres følgende muligheter for høyhastighets-strekninger i Norge:

På strekningen Oslo-Trondheim er det foreslått trasé gjennom Østerdalen, og to stopp på veien fra hovedstaden til Trondheim; ett stopp på Stange/Hamar sør, og ett på Tynset. Forslaget skisserer to-timers frekvens på Oslo-Trondheim, og 1-timers frekvens i rushtiden.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer