Hva betyr flykonkurs for deg?

Selskapet Duo Airways slo seg konkurs lørdag 1. mai, og nå snakker Norwegian-sjefen om faren for konkurs som følge av tøff priskrig. Spørsmålet er hvor du står om flyselskapet avbryter driften?

Publisert
Sist oppdatert

Vår leser skriver:

For to uker siden kjøpte jeg en enveis flybillett fra Edinburgh til Bordeaux for meg selv og sønnen min med Duo Airways. Vi betalte 138 pund (1.745 kroner) med Visa-kortet mitt over nett. Så fikk jeg høre at flyselskapet hadde gått konkurs. Hva er situasjonen med beløpet som jeg har betalt?

Jeg har tatt kontakt med Duo i Birmingham, og fått beskjed om å sende inn detaljene, men ettersom jeg regnes som "unsecure creditor" så får jeg og tusenvis av andre eventuell erstatning etter at selskapets verdier er solgt. Visa Norge sier at de ikke kan gjøre noe, heller ikke banken min. Er det noe mer jeg kan gjøre?

Tapt

Kommer du i en slik situasjon kan du dessverre som regel regne pengene for tapt. Flypassasjerene er ikke de som står i første rekke når det gjelder å få refundert penger fra et konkursbo. Selv om du sender krav går for eksempel lønnskrav fra ansatte først. Da er det som regel ikke så mye igjen til billettrefusjoner. Forsikringsselskapene dekker heller ikke refusjoner av tapte billettutgifter som følge av konkurser. Enkelte grep kan imidlertid gjøre reisekjøpet tryggere:

  • Det er tryggere å kjøpe en pakkereise enn en flyreise med tanke på eventuelle konkurser. Dersom du har kjøpt en pakkereise fra selskaper som er medlemmer av Reisegarantifondet (RGF), er du garantert erstatning. Det finnes foreløpig ingen tilsvarende garantiordninger for reisende med rutefly. Se etter RGF-logoen hos den turoperatøren du handler med.
  • Dersom et flyselskap går konkurs, holdes penger tilbake i flyselskapenes oppgjørssentral, BSP. Dette er penger som kan brukes til å dekke krav om billettrefusjoner. Du må henvende deg til agenten hvor du kjøpte billetten for å få ham til sende krav om refusjon til BSP.
  • Bestiller du flybilletten gjennom et reisebyrå kan det være mulig å stoppe betalingen før den overføres til flyselskapet om du tar kontakt med byrået.
  • Unngå betaling lang tid i forveien hos selskaper du ikke er trygg på. Jo kortere tid før avreise du betaler, jo større muligheter har du til å få stoppet pengene før de overføres til flyselskapet.
  • Dersom du har betalt flybilletten med kredittkort (Mastercard, American Express e.l) kan du rette krav om refusjon til kortselskapet. Dette ifølge Lov om kredittkjøp (Klikk her for å lese hele loven). Det samme gjelder ikke om du betaler med debetkort, altså trekker direkte fra konto.
  • Kjøpte du hos Duo?

    Er du en av kundene som blir tatt på senga av Duos konkurs? Selskapet hadde kun ruter ut fra Gardermoen til Skottland, men disse gikk faktisk ganske bra i følge selskapets norske informasjonsmedarbeider. Duo hadde imidlertid flere ruter ut fra Skottland, og slo seg altså konkurs lørdag 1. mai. Alle kunder, norske som britiske, sitter derfor igjen uten billetter og penger. Det er oppnevnt bobestyrer som du kan ta kontakt med i tilfelle du er en av disse kundene. Informasjonen fra bobestyreren sier at kunder bør ta kontakt med kredittkortselskapet, reisebyrået eller forsikringsselskap for å avklare om det er hjelp å få her. Ut over det er eneste råd å ta kontakt med bobestyrer.

  • Mer informasjon på Duos nettsider.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer