Vår leser skriver:
For to uker siden kjøpte jeg en enveis flybillett fra Edinburgh til Bordeaux for meg selv og sønnen min med Duo Airways. Vi betalte 138 pund (1.745 kroner) med Visa-kortet mitt over nett. Så fikk jeg høre at flyselskapet hadde gått konkurs. Hva er situasjonen med beløpet som jeg har betalt?
Jeg har tatt kontakt med Duo i Birmingham, og fått beskjed om å sende inn detaljene, men ettersom jeg regnes som "unsecure creditor" så får jeg og tusenvis av andre eventuell erstatning etter at selskapets verdier er solgt. Visa Norge sier at de ikke kan gjøre noe, heller ikke banken min. Er det noe mer jeg kan gjøre?
Tapt
Kommer du i en slik situasjon kan du dessverre som regel regne pengene for tapt. Flypassasjerene er ikke de som står i første rekke når det gjelder å få refundert penger fra et konkursbo. Selv om du sender krav går for eksempel lønnskrav fra ansatte først. Da er det som regel ikke så mye igjen til billettrefusjoner. Forsikringsselskapene dekker heller ikke refusjoner av tapte billettutgifter som følge av konkurser. Enkelte grep kan imidlertid gjøre reisekjøpet tryggere:
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger