Hva betyr flykonkurs for deg?

Selskapet Duo Airways slo seg konkurs lørdag 1. mai, og nå snakker Norwegian-sjefen om faren for konkurs som følge av tøff priskrig. Spørsmålet er hvor du står om flyselskapet avbryter driften?

Publisert
Sist oppdatert

Vår leser skriver:

For to uker siden kjøpte jeg en enveis flybillett fra Edinburgh til Bordeaux for meg selv og sønnen min med Duo Airways. Vi betalte 138 pund (1.745 kroner) med Visa-kortet mitt over nett. Så fikk jeg høre at flyselskapet hadde gått konkurs. Hva er situasjonen med beløpet som jeg har betalt?

Jeg har tatt kontakt med Duo i Birmingham, og fått beskjed om å sende inn detaljene, men ettersom jeg regnes som "unsecure creditor" så får jeg og tusenvis av andre eventuell erstatning etter at selskapets verdier er solgt. Visa Norge sier at de ikke kan gjøre noe, heller ikke banken min. Er det noe mer jeg kan gjøre?

Tapt

Kommer du i en slik situasjon kan du dessverre som regel regne pengene for tapt. Flypassasjerene er ikke de som står i første rekke når det gjelder å få refundert penger fra et konkursbo. Selv om du sender krav går for eksempel lønnskrav fra ansatte først. Da er det som regel ikke så mye igjen til billettrefusjoner. Forsikringsselskapene dekker heller ikke refusjoner av tapte billettutgifter som følge av konkurser. Enkelte grep kan imidlertid gjøre reisekjøpet tryggere:

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer