Hva er best: Høye eller lave vinger?

Mange fly har vingene på ryggen. Enda flere har vingene på buken. Hva er best?

Hvorfor har noen fly vingene på ryggen, mens andre har dem på buken? Vi gir deg svar i dagens artikkel. På bildet det høyvingede Antonov AN-225 og de lavvingede Boeing 747. Foto: Per Ervland
Hvorfor har noen fly vingene på ryggen, mens andre har dem på buken? Vi gir deg svar i dagens artikkel. På bildet det høyvingede Antonov AN-225 og de lavvingede Boeing 747. Foto: Per Ervland Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er i praksis umulig å gi noe definitivt svar på spørsmålet om hvilket design som er "best". Hvis det hadde eksistert et slikt svar, ville selvsagt alle flyprodusenter valgt denne løsningen for samtlige flymodeller. Men det gjør de ikke. Årsaken er at både høye og lave vinger har sterke og svake sider.

Les også: Verdens største fly

I starten var det nemlig ikke snakk om høye eller lave vinger, men begge deler. Eller enda mer. I flyvemaskinens barndom var det nemlig vanlig med både to, tre og enda flere vingepar, derav uttrykkene biplan, triplan og multiplan (dobbeldekker, trippeldekker, multidekker). Det var først i mellomkrigstiden, da stadig flere sivile og militære flyprodusenter begynte å eksperimentere med fly med et enkelt vingepar, at utviklerne ble tvunget til å ta et valg.

Mange muligheter

Og valgmulighetene var - og er - mange. Blant annet kan vingene plasseres over taket ("parasollvinget"), på taket (høyvinget), høyt på skroget ("skuldervinget"), midt på skroget (midtvinget) og under skroget (lavvinget). Vi vil i dag konsentrere oss om de to vanligste formene: høyvinget og lavvinget.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.