Flybilletter:

Hva om du må i karantene?

Dette er reglene som gjelder dersom du må avlyse en flyreise nå.

STRAMMER INN: Karantenereglene er blitt strengere og det betyr avlyste flyreiser for mange. Foto: Odd Roar Lange
STRAMMER INN: Karantenereglene er blitt strengere og det betyr avlyste flyreiser for mange. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert

Nye og strengere karanteneregler i forbindelse med smittevern har ført til at mange må endre planene for jula.

Hovedregelen er at alle nærkontakter til en smittet person skal i smittekarantene i 10 døgn, sier de nye karantenebestemmelsene fra myndighetene.

Null eller gull

Men hva skjer med flybilletter som man ikke får benyttet seg av? For fullt ut refunderbare billetter er det enkelt: du får alle pengene tilbake. Men hva med alle som har kjøpt lavprisbilletter?

DinSide hjelper deg gjennom de ulike reglene hos de «norske» flyselskapene, for reglene og praksisen er svært forskjellig.

GENIALT TRIKS: Slik pusser du sølvtøyet, og gjør det klar til julen, uten å faktisk måtte pusse det. Programleder: Embla Hjort-Larsen, Video: Dennis A. Hagbru og Håvard Bjørnerem Vis mer

Hos noen skilles det også mellom reiser i Norge og reiser til utlandet. I enkelte tilfeller får du alle pengene tilbake, mens du i andre må regne pengene som tapt.

For noen kan det være lønnsomt å bruke reiseforsikringen for å få pengene tilbake for ubrukte billetter. Men husk, her kan det komme et fradrag for egenandelen og da blir det kanskje ikke noen utbetaling allikevel.

Ingen felles fasit

- Dersom man oppdager smitte før avreise dekker forsikringen de avbestillingskostnadene kunden blir sittende igjen med selv. Det samme gjelder dersom du skulle bli satt i myndighetspålagt smittekarantene som følge av at du er nærkontakt. Dette kan du ikke noe for, så dette har vi valgt å la forsikringen dekke, på lik linje med plutselig sykdom, sier Andreas Handeland, kommunikasjonsdirektør i If og Europeiske Reiseforsikring til DinSide og fortsetter:

- Vi oppfordrer på generelt grunnlag til å først sjekke med fly- eller reiseselskapet om billettene kan flyttes eller refunderes. Vi skjønner godt at kundene våre er usikre på hva de skal gjøre med utenlandsreiser som skal finne sted i jule- og nyttårsperioden. Vi har ingen fasit, men målet er å gi forbrukerne rikelig med informasjon, slik at de selv kan ta gjennomtenkte valg, sier Andreas Handeland, kommunikasjonsdirektør i If og Europeiske Reiseforsikring.

Bør man reise?

- Vi har valgt å se på det å bli satt i myndighetspålagt smittekarantene på lik linje med sykdom. Vi erstatter avbestillingskostnader man blir sittende igjen med selv dersom man havner i en slik karantene før avreise, sier han.

- Bør man reise, eller er det best å holde seg hjemme?

- Det finnes ingen fasit på hvorvidt man skal reise utenlands, eller holde seg hjemme i Norge slik det er nå.

KANSKJE HJEM TIL JUL: Mange må skrinlegge planene om flyreiser hjem til jul. Foto: Odd Roar Lange
KANSKJE HJEM TIL JUL: Mange må skrinlegge planene om flyreiser hjem til jul. Foto: Odd Roar Lange Vis mer

Reisefrykt

- Så lenge det ikke foreligger et reiseråd fra UD på et land eller område, gjelder reiseforsikringen som normalt. Da er man dekket for sykdom og skader på reisen, avbestilling grunnet sykdom, forsinkelser, tyveri og skade på bagasje, for å nevne noe. Coronasykdom er selvfølgelig også dekket, sier Handeland.

Mange av de som kontakter If Europeiske lurer nå på om de får dekket avbestilling hvis de ikke ønsker å reise på en planlagt tur.

- En forsikring dekker dessverre ikke smitte- eller karantenefrykt. En mulighet kan være å kontakte fly- eller reiseselskapet sitt og sjekke hvilke muligheter man har i forhold til ombooking eller refusjon, sier Andreas Handeland.

Men hvordan er refusjonsreglene for lavprisbilletter hos de ulike flyselskapene dersom du har fått positiv coronatest eller du må i karantene fordi en av dine nærkontakter er blitt smittet?

SAS

Passasjerene kan få pengene tilbake i form av en såkalt non-refundable voucher ved covid-smitte. Dette gjelder både for utenlands- og innenlands reiser til tross for at kunder tidligere skal ha fått beskjed om at SAS skilte mellom innenlands- og utenlandsreiser.

- Vi beklager at noen har fått feil informasjon tidligere , og har nå tydeliggjort internt for å sikre korrekt behandling av forespørsler i henhold til informasjonen som ligger på nett. Kunder som har fått feil tilbakemelding er velkommen til å ta kontakt med oss, sier pressesjef John Eckhoff.

Norwegian

Har du lavprisbillett hos Norwegian så får du i utgangspunktet ikke pengene tilbake. Men det finnes en annen løsning,

- Under pandemien har vi åpnet opp for å tilby én gebyrfri ombooking av de billigste billettypene som i utgangspunktet ikke er fleksible. Enkelte vilkår gjelder, for eksempel at man må gjøre dette innen visse tidsfrister, sier kommunikasjonsmedarbeider, Eline Skari.

- Vi tilbyr også en avbestillingsbeskyttelse. Med denne har kundene mulighet til å endre sin reise til et senere tidspunkt, eller de kan få pengene tilbake om de selv feks får Covid-19, eller defineres som nærkontakt med karantenekrav, og ikke får gjennomfør sin planlagte reise.

Widerøe

- Det er dessverre flere tilfeller av at folk ikke kan reise grunnet positiv test eller sykdom hos nærkontakter i disse dager. Det er godt å registrere at de reisende ser alvoret av situasjonen, og at de tar avgjørelsen om å utsette reisen fremfor å utsette nye nærkontakter for en mulig smitte, sier Catharina Solli, kommunikasjonssjef i Widerøe.

- Vi oppfordrer alle reisende til enhver tid følge myndighetenes reiseanbefalinger og som tidligere i pandemien er vel nå anledningen til å anbefale reisende om å tegne reiseforsikring.

- Med tanke på den aktuell situasjonen for dem med lavprisbillett er det vanlige billettregler som gjelder. Kunden har to valg:
1. Endre mot gebyr på kr 600 + eventuell prisforskjell til senere reise på samme strekning. Endring må gjøres senest 1 time før opprinnelig avgang.

2. Om kunden velger å kansellere reisen kan vi refundere i henhold til billettens regler. Hele beløpet om det er en Flex billett, kun flyplassavgifter om det er en Economy eller annen rabattert billettkategori.

Flyr

- Vi har ingen egen covid-19-kanselleringspolicy, og vi skiller ikke på covid-19 eller annen akutt sykdom, så her må man ta i bruk reiseforsikringen, opplyser kommunikasjonsdirektør Anita Svanes i Flyr.

Innland eller utland

Hos forsikringsselskapet Gjensidige praktiseres ulike regler når det gjelder å få dekke avlyste reiser til utlandet og reiser i Norge.

- Avbestilling på grunn av sykdom i forbindelse med utenlandsreiser betinger at man er syk med symptomer på corona og derfor har testet seg og er i karantene. Når det gjelder reiser innenlands dekker vi avbestillinger som følge av pålagt karantene. Reiseforsikringen dekker også avbestillinger dersom reisen ikke er påbegynt og du havner i karantene på grunn av smittesporing eller pålegg fra offentlige helsemyndigheter, sier Bjarne Rysstad, kommunikasjonssjef i Gjensidige.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer