Hvilket er verdens største fly?

Hvilket fly er egentlig det største som noen gang er produsert? Svaret avhenger av hvilket kriterium man velger å legge til grunn.

Alle disse flyene er enorme og ekstreme hver på sin måte. Men ingen av dem kan uten videre utropes til verdens største fly. Til venstre Hughes H-4 Hercules over Airbus A300-600 ST. I midten Antonov AN-225. Til høyre Airbus A380-800 over Lockheed C5 Galaxy. Foto: Per Ervland
Alle disse flyene er enorme og ekstreme hver på sin måte. Men ingen av dem kan uten videre utropes til verdens største fly. Til venstre Hughes H-4 Hercules over Airbus A300-600 ST. I midten Antonov AN-225. Til høyre Airbus A380-800 over Lockheed C5 Galaxy. Foto: Per Ervland Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Trodde du at Airbus A380 er verdens største fly gjennom tidene? Vel, da er du ikke alene. Sannheten er imidlertid ikke så enkel. Ved nærmere ettersyn viser det seg at kampen i praksis står mellom tre spektakulære flyvemaskiner.

Hughes H-4 Hercules

I 1947 var det imidlertid ingen som helst tvil om hvilket fly som kunne braute med tittelen "verdens største". Den 2. november 1947 tok nemlig Hughes H-4 Hercules til vingene for første - og dessverre også siste - gang. H-4 Hercules, barn av den superrike eksentrikeren Howard Hughes, kunne blant annet skilte med et vingespenn på utrolige 97,5 meter, en verdensrekord som står fast den dag i dag. H-4 Hercules, som også gikk og går under kallenavnet "Spruce Goose" (Rødgran-gåsen), har videre en vingeflate på fantastiske 1.062 kvadratmeter. Også denne rekorden står fortsatt fjellstøtt. Toppen av haleroret raget i tillegg 24,1 meter over bakken; en rekord som først ble tangert i 2005.

H-4 Hercules var et unikt prosjekt på svært mange plan. Blant annet ble høyvinge-flyet bygget i tre, derav kallenavnet. I virkeligheten ble flyet imidlertid ikke bygget av rødgran, men av laminert bjerk. Flyet var utviklet for å kunne frakte to Sherman-stridsvogner eller inntil 750 fullt utrustede soldater og skulle ha en rekkevidde på 480 mil. De åtte (!) motorene var designet for å gi propellflyet en toppfart på 354 kilometer i timen og maksimal marsjhøyde skulle være på drøye 6.000 meter.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer