Nordmenn spiser sjokolade som aldri før. I fjor spiste vi i snitt 6,2 kilo sjokolade - mot 5.9 kilo året før. Totalmengden er overveldende 25.999 tonn sjokolade i året!
I følge Stig Solbrekken, informasjonskonsulent i Kraft Foods gruppen der Freia inngår, er det to hovedtrekk i nordmenns sjokoladevaner. De kjente og kjære - og eldste - merkevarene selger best - På sjokoladens ti-på-topp finner vi både Melkesjokolade (i produksjon siden 1906), Stratos (1936), Kvikk Lunch (1937) og Twist (1958).
- I tillegg gjør enkelte nyheter det veldig bra, sier Solbrekken. - I år har vi sett to hovedtrender; posesjokolade, som for eksempel Nidars favoritter; og de mørke sjokoladene, som Freia Premium.
Sesongbetont sjokobehov
Og visste vi det ikke. Sjokoladebehovet er sesongbetont. Solbrekken kan fortelle at Kvikk Lunch sesongen nettopp er over:
- Hver nordmann spiser ni kvikklunch i året (hele 1.700 tonn, red. anm.) - og halvparten blir fortært i skisesongen mellom januar og påske.
Kvikk Lunch sesongen er altså offisielt over - men mens du venter på ny vinter kan du kose deg med DinSides supersøte godteritest.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger