Hvordan kan det være så billig?

Med priser fra under hundrelappen per døgn høres det ut som et tapsprosjekt uten like for selskapet. Men det er ikke tilfelle.

Publisert

Man kan spørre seg hvordan det i det hele tatt kan lønne seg for arrangørene å selge så billige langtidsreiser. Sannheten er at det er billig for arrangøren og billig for deg! Forklaringen er ganske enkel.

Vinterreisemålene er egentlig sommerdestinasjoner

De reisemålene som charteroperatørene tilbyr i sitt langtidsprogram er hovedsaklig sommerdestinasjoner. Det ikke den store varmen du møter i løpet av vintermånedene på disse reisemålene. To eksempler er Kypros og Mallorca. Reiser du hit om vinteren er det ikke 30 grader, men kanskje nærmere 15 grader i luften. Men det er jo fortsatt 20 grader varmere enn temperaturen i Norge på en middels temperert vinterdag.

Hotell som arrangørene eier selv

Poenget er at det er lavsesong! Noen av turoperatørene har egne hotell som de eier på disse reisemålene. Hvis de ikke hadde tilbudt hotellsengene sine til langtidsgjestene ville disse sengene stått tomme. I utgangspunktet blir det ikke budsjettert med et fullt belegg på disse hotellene vintertid. Ergo er det kjærkomne kroner langtidsgjestene legger igjen. Ikke nok med at de faktisk fyller hotellsengene, men som regel holder de også omsetningen i gang i en restaurant som normalt sett ville holdt stengt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer