Hyllemeter med småbyromantikk

Det begynte med en eksentrisk, selvutnevnt walisisk konge i 1961. 1. juli åpner Bokbyen ved Skagerrak i Tvedestrand, som andre bokby i Norge. Det finnes et 20-talls dedikerte bokbyer i verden; de fleste ligger i Europa.

Publisert
Sist oppdatert

Leter du etter en bok fra en svunnen barndom? Er den for lengst ute av arkivene til moderne bokhandler og forlag? Kan hende du finner den igjen i en av Europas bokbyer.

Du trenger heller ikke være spesielt bokinteressert for å nyte en vandretur i en av bokbyene – det holder å ha evnen til å la seg glede av sjarmerende og romantiske steder.

Eksentriske Mr. Booth

Bokby-begrepet ble født i den vesle walisiske landsbyen Hay-on-Wye på 1960-tallet. Den tidligere Oxford-studenten Richard Booth begynte i 1961 å selge brukte bøker i den gamle kinoen i Hay, fast bestemt og fullstendig overbevist om at en by full av bruktbokhandlere kunne bli en internasjonal attraksjon. Landsbyen ble raskt kjent, både i Storbritannia og utenlands – både på grunn av det originale konseptet, og på grunn av den meget eksentriske Mr. Booth. I 1977 erklærte han selvstyre for Hay – og oppnevnte seg selv som konge.

Bokby-ideen bredte seg utover 1990-tallet til andre land – som Frankrike, Nederland, Belgia – og Norge. Forskning rundt den økonomiske situasjonen, viste at Hay og områdene rundt landsbyen hadde stor økonomisk vekst etter oppstart av bokbyen. Den tidligere søvnige landsbyen med 1.300 innbyggere er i dag en av Wales’ best besøkte turistattraksjoner, med flere millioner besøkende hvert år.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer