Frykter du at ferien din skal bli rammet av flystreik i sommer?
Det kan være flere gode grunner til å begynne å tenke på en alternativ ferie. Men, selv om flyet ditt kan bli kansellert så er det viktig å ikke avbestiller reisen selv.
- Ikke avbestill selv om du tror at flyreisen kan bli avlyst. Avbestiller du selv, har du ikke krav på refusjon av billettpengene. Noe du har dersom du venter til flyselskapet innstiller flyreisen, sier Forbrukerrådets ekspert på reisejus, Thomas Iversen, til DinSide.
Dersom flyselskapet innstiller flyet ditt har du ha gode rettigheter som gir deg tusenvis av kroner tilbake. Men du må vite hvor og hvordan du klager. Og her er snarveien til hvordan du klager til flyselskapene.
Følg med fram til avreise
Du bør selv være aktiv når det gjelder å sjekke om flyet du skal reise med er kansellert eller har fått endret reisetid. Følg også med på endring av flytype.

Dette skjer med hjemreisen
Flyselskapet kan endre til et mindre - eller større fly - og det kan hende at vindusplassen du betalte ekstra for er blitt endret til et midtsete.
Så snart du blir klar over endringen bør du kontakte flyselskapet direkte for å få plass på beste mulige alternativ.
Du kan også ha rett til å kompensasjon (erstatning) eller refusjon av uforutsette utgifter. Dette kan være utgifter til overnatting, mat og drikke, transport til og fra flyplassen, transport til og fra overnattingsstedet osv.
Det enkleste er å legge ut selv, ta vare på alle kvitteringer og deretter kreve refusjon når reisen er over.
Du har krav på pengene tilbake innen 7 dager.
Det gis normalt ikke erstatning for tapt arbeidsfortjeneste eller lignende.
Når flyet er innstilt
Hvis flyet blir innstilt, uansett tid i forveien, skal flyselskapet tilby deg tre følgende alternativer:

Slik pakker du før «kaosturen»
- Tilbakebetale billettkostnaden for den del av reisen du ikke får benyttet.
- Ombooke deg slik at du kommer fram til bestemmelsesstedet så snart som mulig (om mulig med et annet flyselskap enn det opprinnelige).
- Ombooke deg til et seinere tidspunkt etter ditt ønske, på tilsvarende vilkår som opprinnelig billett.
Du har valget mellom å kreve heving av avtalen eller omruting, uansett årsak til at flyet blir innstilt.
Pengene er tapt
Dersom du velger å få tilbakebetalt billettkostnaden, må du være oppmerksom på at du ikke i tillegg kan kreve at flyselskapet sørger for ombooking eller forpleining i form av mat, drikke eller overnatting.
– Dersom du velger omruting, skal flyselskapet sørge for at du får tilbud om mat og drikke i ventetida. Hvis overnatting blir nødvendig, skal du i tillegg få innkvartering på hotell og transport mellom flyplassen og hotellet. I tillegg har du rett til å få dekket utgifter til telefonsamtaler, sier forbrukerjurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet til DinSide.
Viktige nettsider og telefonnumre
Her har du snarvegen til flere av flyselskapenes nettsider som skal brukes dersom du får trøbbel i ferien.
Norwegian
Forsinkelser og kanselleringer
Forsinket eller skadet bagasje
Kundeservice telefon 21 49 00 15
Åpningstider (alle dager - service på engelsk)
Man-fre 08.00-20.00
Lør-søn 09.00 til 18.00

Politiet: Endrer passreglene
SAS
Klage etter kansellering, forsinkelse, eller forsinket, tapt eller skadet bagasje eller annet.
Chatboot Live chat:
Man–fre: 07.00–19.00
Lør: 09.00–17.00; Søn: 09.00–18.00
CET. Chatbot Turi åpen hele døgnet
Telefon til kundeservice: 21 89 60 00
Man-fre 07.00-19.00
Lør 09.00-17.00
Søn 09.00-18.00
Flyr
Refusjon etter kansellering eller forsinkelser.
Telefon til kundeservice 40 00 00 63
Man-fre: 08.00-20.00
Lør 08.00-18.00
Søn 08.00-20:00

Slik kommer du raskest gjennom sikkerhetskontrollen
Widerøe
Klage etter kansellering, forsinkelse eller ødelagt/forsinket bagasje.
Widerøes kundesenter 75 53 50 10 (tastevalg 3)
Man-fre 09.00 - 15.00
Lør: Stengt
Søn: Stengt
KLM
Be om refusjon etter kansellering eller forsinkelse.
Lufthansa
Be om refusjon etter kansellering eller forsinkelse
Flere flyselskaper
Kompensasjon etter flykaos
Du kan i tillegg også ha rett til en økonomisk kompensasjon etter standardiserte satser. Denne kompensasjonen har du krav på uavhengig av om du har lidd noe økonomisk tap, og den skal utbetales umiddelbart ved henvendelse til flyselskapet.
