Flyselskapene og reisearrangører vil gjerne ha deg til å bestille tidlig, og de lokker med lave priser på billettene. Men det er ikke alltid like smart å bestille tidlig. Det kan nemlig skape problemer kort tid før selve reisen skal starte.
DinSide har i det siste satt søkelyset på hvordan passasjerer får beskjed om at flyavganger er kansellert, uten å være det. Og hvordan passasjerer blir forskjellsbehandlet når det kommer til rettigheter.
Penger tapt
En venninnegjeng på fem personer fra Oslo hadde bestilt flyreise med Norwegian til Kreta hele åtte måneder før reisen i mai skulle gjennomføres. For få dager siden fikk de melding fra selskapet om at de var flyttet til et annet fly til tross for at det opprinnelige ikke var kansellert. Endringen førte til at de mistet et døgn på reisemålet og måtte ut med kostnader til leiebil.
Ingen ting av dette dekkes av flyselskapet så lenge endringen er foretatt minst 14 dager før reisen skal gjennomføres.
- Det er leit å høre om konsekvensene flybyttet påfører de reisende. Bakgrunnen for dette bunner dessverre i overbooking på de aktuelle flyvningene, sier Eline Skari, kommunikasjonsmedarbeider i Norwegian, til DinSide.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger