Flyselskapene og reisearrangører vil gjerne ha deg til å bestille tidlig, og de lokker med lave priser på billettene. Men det er ikke alltid like smart å bestille tidlig. Det kan nemlig skape problemer kort tid før selve reisen skal starte.
DinSide har i det siste satt søkelyset på hvordan passasjerer får beskjed om at flyavganger er kansellert, uten å være det. Og hvordan passasjerer blir forskjellsbehandlet når det kommer til rettigheter.

Innfører krisetiltak
Penger tapt
En venninnegjeng på fem personer fra Oslo hadde bestilt flyreise med Norwegian til Kreta hele åtte måneder før reisen i mai skulle gjennomføres. For få dager siden fikk de melding fra selskapet om at de var flyttet til et annet fly til tross for at det opprinnelige ikke var kansellert. Endringen førte til at de mistet et døgn på reisemålet og måtte ut med kostnader til leiebil.
Ingen ting av dette dekkes av flyselskapet så lenge endringen er foretatt minst 14 dager før reisen skal gjennomføres.
- Det er leit å høre om konsekvensene flybyttet påfører de reisende. Bakgrunnen for dette bunner dessverre i overbooking på de aktuelle flyvningene, sier Eline Skari, kommunikasjonsmedarbeider i Norwegian, til DinSide.
I slike tilfeller blir individuelle bestillinger flyttet før for eksempel grupper av reisende.
Det er blant annet for å forhindre at familier blir splittet, og kan forklare hvorfor disse passasjerene ble flyttet selv om de hadde bestilt sine reiser på et tidlig tidspunkt.
Dette kan du gjøre
Dersom en vennegruppe eller kolleger skal reise sammen og ønsker å bestille i god tid, så lønner det seg at én person i reisefølget tar på seg jobben som «reisebyrå» og bestiller reisen samlet for hele følget. Dette reduserer risikoen for å bli flyttet til et minimum.
- Hvilke rettigheter har flypassasjerene dersom dere flytter dem til en annen avgang enn opprinnelig tenkt?

Fjerner skyhøye taxipriser
- Dersom vi må gjennomføre endringer som dette har kundene mulighet til å avbestille reisen med full refusjon dersom den nye avgangstiden ikke passer. De har også mulighet til å ringe kundeservice og be om å bli flyttet til en annen avgang som passer bedre. Vi beklager igjen de ulempene endringen har for passasjerene.
Bestill direkte
Mange velger å bestille reisen gjennom såkalte søkemotorer og billettformidlere i stedet for direkte hos flyselskap eller etablerte reisebyrå. Vær klar over at disse oftest ikke deler din kontaktinformasjon med flyselskapet, som dermed ikke får gitt dere beskjed om endringer.
Dermed mister du muligheten til å kontakte flyselskapets kundeservice for å bli flyttet til en avgang som passer.
Dersom du bruker eksterne søkemotorer for å finne billige flybilletter bør du forsikre deg om at du er kommet til flyselskapets egne sider før du starter selve billettbestillingen.
