Forsinket bagasje

Ikke glem denne

Dette er det første du bør gjøre når bagasjen din er forsinket.

PIR: Dette skjemaet må du fylle ut så fort du oppdager at bagasjen din er forsinket. Foto: Martin Gramnæs
PIR: Dette skjemaet må du fylle ut så fort du oppdager at bagasjen din er forsinket. Foto: Martin Gramnæs Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Etter to somre med pandemi og reiserestriksjoner, er det millioner av reiselystne verden rundt som har booket seg en etterlengtet utenlandsferie.

Dog viste det seg tidlig denne sommeren at ikke alle flyplasser og flyselskaper er godt nok bemannet for å ta imot den store massen med reisesugne folk. Nedgang i antall reisende de to foregående åra, har ført til nedbemanninger og permitteringer, og det tar tid for selskapene å ansette nye.

På enkelte flyplasser har dette ført til at bagasje hoper seg opp og mange reisende risikerer at bagasjen ikke kommer fram til rett tid.

GULL FRA ARKIVET: Vi festet kameraer på en koffert, for å se innsiden av det kompliserte bagasjesystemet på flyplassen! Vis mer

Stor økning

Før helga skrev Fremtind at de så i juni og så langt i juli har registrert 3600 saker med forsinket og tapt bagasje. Til sammenlikning ble det i 2018 og 2019 registrert 2500 liknende tilfeller i løpet av de tre sommermånedene, juni, juli og august.

– Antall bagasjesaker har eksplodert og trenden ser dessverre ut til å fortsette nå i juli. Det er disse sakene som gjør at det er kø på telefonen til oss, sier Therese Hofstad-Nielsen, skadeforebygger i Fremtind, i en pressemelding.

Ifølge Fremtind er det spesielt de som mellomlander som får erfare at kofferten ikke dukker opp på ankomststedet.

- Skal du mellomlande i Europa, kan det virke som at det nesten er regelen enn unntaket at bagasjen din ikke kommer fram, sier Hofstad-Nielsen.

Fremtind anbefaler at du legger en sporingsbrikke, som Apple AirTag eller Tile, i bagasjen, for å spore bagasjen.

Husk PIR-skjema

Står du tomhendt ved bagasjebåndet på flyplassen, enten ved ankomst feriedestinasjonen eller hjemme i Norge, er det første du bør gjøre å gå bort til skranken til flyselskapet ditt eller bakkeoperatøren ved ankomst og melde om at bagasjen din ikke har kommet med flyet.

Du bør ikke forlate flyplassen før du har mottatt og fylt ut en PIR-rapport. PIR står for «Property Irregularity Report» og brukes ved forsinket, tapt eller skadd bagasje.

I skjemaet fyller du informasjon om deg selv, flygingen(e) din(e) og om den forsinkede bagasjen. Flyselskapet bruker denne informasjonen til å spore opp den forsinkede, og potensielt tapte, bagasjen og for å kontakte deg når de eventuelt har funnet den, slik at de kan avtale levering.

- Du bør alltid sjekke at du har fylt ut eller mottatt PIR-rapport før du forlater flyplassen, er rådet til Fremtinds skadeforebygger.

Husk å ta vare på din kopi av PIR-skjemaet med en unik referanse som du bør beholde til du har mottatt bagasjen din.

Denne referansekoden kan du bruke for å spore den forsinkede bagasjen på World Tracers nettsider.

Meld fra

Dersom bagasjen din er forsinket ved ankomst til feriedestinasjonen, vil flyselskapet kompensere deg for hver dag bagasjen er forsinket. Summen avhenger fra flyselskap til flyselskap, SAS opererer med 75 euro, 770 kroner med dagens kurs, per person per dag, men gjelder det hjemreise vil eventuelle utgifter til nødvendige gjenstander ikke dekkes.

Har det gått 21 dager og bagasjen din fortsatt ikke har kommet til rette, blir den ansett som tapt. Da må du sende inn et krav for tapt bagasje til flyselskapet ditt.

Du bør også melde fra til forsikringsselskapet ditt.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer