Restplasser:

Ikke la deg lure

Tilbudet er ikke så godt og begrensa som du kanskje tror.

FULLT ELLER IKKE FULLT?: En reisearrangør kan ha en håndfull seter igjen, mens konkurrerende selskap fortsatt kan ha en rekke ledige plasser - på det samme flyet. Charterselskapene kan nemlig «spleise» på et fly til populære reisemål selv om innholdet i pakkereisen er ulikt. Skjermdump
FULLT ELLER IKKE FULLT?: En reisearrangør kan ha en håndfull seter igjen, mens konkurrerende selskap fortsatt kan ha en rekke ledige plasser - på det samme flyet. Charterselskapene kan nemlig «spleise» på et fly til populære reisemål selv om innholdet i pakkereisen er ulikt. Skjermdump Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Den korte sommeren og vakre høsten avløses raskt av lange mørke og kalde vinterdager. Det er kanskje ikke til å undres over at nordmenn elsker late og varme feriedager i Syden også om vinteren.

Men i jakten på billige billetter er det lett å la seg rive med og bestille billige reiser som kanskje ikke er så billige allikevel. Og at det er i alle fall ikke så få reiser og hotellrom som nettsidene kan gi inntrykk av. Det gjelder forresten ikke bare for ferie i utlandet, men også for norgesferien.

CORONASERTIFIKATET: Med bare noen få tastetrykk får du coronasertifikatet lett tilgjengelig på mobilen din. I videoen viser vi deg hvordan! Video: Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Flere plasser enn du tror

Dersom reiseoperatøren advarer mot at det bare er fem plasser igjen på en reise, så betyr det ikke bokstavelig talt fem plasser, slik mange vil tro. Det kan fortsatt være mange ledige seter i flyet hos konkurrende selskap.

- Når vi i Apollo skriver «kun X antall reiser igjen!» gjelder det hos oss på dette flyet, sier kommunikasjonsansvarlig Beatriz Rivera hos Apollo.

Men vær samtidig klar over at reiseselskapene deler på en rekke fly, slik at utsolgt hos ett selskap kan bety at det fortsatt er mange ledige seter hos et annet på samme avgang.

Dermed kan kunder bli lokket til å tro at man må handle kjapt før det blir utsolgt på å en flyreise til reisemålet.

På det aktuelle flyet som Din Side sjekket, og som angivelig hadde en håndfull seter igjen, er det fortsatt godt med plass om bord på turen til og fra Gran Canaria i midten av desember.

- Vi bruker ikke slike tall i vår markedsføring, sier kommunikasjonssjef Nora Aspengren i TUI.

- Turer markedsføres som «restplass» selv om det er turer som ikke skal gjennomføres før i mars/april neste år?

- Jeg kjenner godt til fenomenet! Det er et markedsføringsgrep som prøver å skape et inntrykk av hastverk i beslutningen hos kunder. Slik markedsføring kan raskt være ansett som villedende, hvis det er slik at det faktisk ikke er snakk om bare noen få plasser igjen på den aktuelle turen, sier forbrukerjurist i Forbrukerrådet, Thomas Iversen.

- Det burde helt klart vært et krav om at denne typen markedsføring hadde trengt mer gjennomsiktighet. Forbrukeren må likevel ikke la seg stresse eller presse av slik markedsføring, sier Iversen.

Hotellromfella

Også ved hotellbestilling er det lett å la seg friste til å trykke på «alarmknappen» for å gjennomføre en kjapp bestilling like før det blir utsolgt.

Utsolgt betyr imidlertid sjelden at det er helt fullbooket. Søkemotorene som formidler hotellrom har ikke full oversikt over ledig kapasitet men har tilgang til å selge et begrenset antall rom. At det er få rom igjen betyr ikke er mulig å skaffe seg en seng for natten.

Advarer

- Vi er oppmerksomme på at det brukes flere grep for å få gjesten til å bestille og det vises her til det antall rom en tredjepart har tilgjengelig hos det enkelte hotell.

Vi liker ikke praksisen som gir et inntrykk av at det ikke er flere tilgjengelige rom og dette kan skape situasjoner hvor gjestene velger et annet hotell dersom de for eksempel skal reise med en vennegjeng, sier administrerende direktør Stephen Meinich-Bache i den norske hotellkjeden Classic Norway Hotels.

ADVARER: Stephen Meinich-Bache anbefaler gjestene å droppe hotellsøkemotorer i jakten på billige hotellrom. Foto: Odd Roar Lange
ADVARER: Stephen Meinich-Bache anbefaler gjestene å droppe hotellsøkemotorer i jakten på billige hotellrom. Foto: Odd Roar Lange Vis mer

- Hva kan kundene gjøre for å unngå å bli lurt?

- Jeg vil alltid oppfordre gjestene til å ta direkte kontakt med det hotellet de foretrekker å bo hos. Da vil de få riktig informasjon om hotellet, ofte bedre pris og i mange sammenhenger en bedre totalopplevelse.

Veldig mange vet heller ikke at det koster det enkelte hotell et sted mellom 15 og 25 prosent i avgifter til tredjepartskanalene, midler som blir ført ut av landet og som hotellene kunne brukt til å sikre enda bedre gjesteopplevelser, mener Meinich-Bache.

Er det virkelig en restplass?

Visste du forresten at restplass ikke nødvendigvis er en restplass?

Charterselskapene opererer med restplasser til lave priser. Men restplass er ikke alltid det som det høres ut som, nemlig noen få turer igjen når nesten alle andre allerede er solgt.

Restplass var tidligere noe som ble solgt til svært lave priser, dagen før eller samme dag som reisen skulle gjennomføres. Den gangen kunne man kjøpe reiser over disk på flyplassen eller hos reiseoperatørenes butikkutsalg.

GOD PLASS: Når charterselskapene selger restplasser fire-fem måneder før avreise, da er det sjelden restplasser det er snakk om. Foto: Odd Roar Lange
GOD PLASS: Når charterselskapene selger restplasser fire-fem måneder før avreise, da er det sjelden restplasser det er snakk om. Foto: Odd Roar Lange Vis mer

I dag markedsfører reisearrangører et stort antall turer som restplass og med redusert pris selv om det er mange måneder i før reisen skal gjennomføres. Du kan enkelt finne «restplasser» på charterreiser i mars neste år.

Det er altså ikke snakk om restplass, men ordinære rabatter som markedsføres under et navn som kan skape inntrykk av at her er haster det å bestille.

Ha is i magen

- Hva mener Forbrukerrådet om dette?

- Dette er også et grep som forsøker å få forbrukere til å skynde seg å bestille. Vi ser flere varianter av dette, både «bare tre rom igjen!» og «kun to reiser igjen til denne prisen!». Også her må det faktisk være reelle tilfeller av få rom igjen for at markedsføringen ikke skal være villedende. Men – det skal sies at på noen portaler kan dette fort være reelt, siden de har begrenset med rom på sin plattform. Hvis rommet du ville ha forsvant fra den ene portalen, så er det god sjanse for at det fortatt finnes rom på andre sider eller på hotellets egen hjemmeside, sier Thomas Iversen.

- Hva bør forbrukeren gjøre?

- Mitt råd er at forbrukerne bør ha litt is i magen, og forsøke å filtrere bort denne støyen når de skal bestille seg en ferie. Det er sjelden slik at det faktisk ikke finnes rom igjen – de finnes bare på en annen plattform eller på hotellets hjemmeside. Hoteller kan fint bestilles fra tredjepartsplattformer.

LET VIDERE: Selv om det er utsolgt på én hotellbookingside kan det være ledige rom på en annen. Let videre, er tipset fra forbrukerjurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet.
LET VIDERE: Selv om det er utsolgt på én hotellbookingside kan det være ledige rom på en annen. Let videre, er tipset fra forbrukerjurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet. Vis mer

Flybilletter

- Gjelder det samme også for flybilletter?

- Flybilletter bør absolutt bestilles rett fra selskapets side. Vi hører dessverre jevnlig om forbrukere som bestiller flyreiser fra diverse plattformer og opplever krøll fordi all informasjonen deres ikke har blitt overført fra plattformen til flyselskapet.

Ofte handler det om informasjon om ruteendringer og forsinkelser som forbrukerne ikke har mottatt, og som ville kommet på SMS eller epost dersom de hadde bestilt direkte fra flyselskapets side, avslutter forbrukerjurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Les også: Hvilken dag får du kjøpt de billigste flybillettene?

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer