Ta tog med rullestol

Ine (32) må ringe for å ta toget

Når rullestolbruker Ine Vedeld drar til Oslo, møter hun ofte på trøbbel.

VIL LEVE SOM NORMALT: Den 32-år gamle larvikskvinnen prøver å leve et tilnærmet normalt liv, selv med rullestol. Hun forteller til DinSide at det ikke er rullestolen som hemmer henne, men byråkratiet rundt det statlige systemet. Foto: Ingar Vedeld
VIL LEVE SOM NORMALT: Den 32-år gamle larvikskvinnen prøver å leve et tilnærmet normalt liv, selv med rullestol. Hun forteller til DinSide at det ikke er rullestolen som hemmer henne, men byråkratiet rundt det statlige systemet. Foto: Ingar Vedeld Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er ikke alltid det er like enkelt å skulle komme seg fra A til B. Det fikk Ine Vedeld (32) oppleve da hun skulle bestille togbillett fra Larvik til Lysaker for å dra på et møte seinere denne uka.

Vedeld kan gå litt, men er hovedsakelig rullestolbruker på grunn av en nevromuskulær sykdom. Hun deler hverdagen sin som rullestolbruker i sosiale medier.

Tirsdag delte hun en video på sin Tiktok-konto @myheelsandwheels, som torsdag morgen var oppe i 82 300 visninger.

Temaet var hvor vanskelig det har vært for henne å bestille togtur som rullestolbruker når hun først blir bedt om å ringe kundeservice for å få tak i en billett, etterfulgt av telefonsamtaler med Bane Nor og Vy, før hun blir bedt om å sende en e-post med opptil åtte dagers ventetid, men innen den tid har toget allerede gått.

Og her er problemet: Heisen i bygget på endestasjonen Lysaker er defekt, og det er derfor ingen mulighet for Vedeld å komme seg fra perrongen og ned på gatenivå. På Lysaker tilbyr de også en rampe, men den er ikke forskriftsmessig godkjent, siden den har litt for bratt helling.

@myheelsandwheels Når jeg som rullestolbruker skulle reise med Vy og Bane Nor! Det ble mildt sagt utfordringer..#tog#vy#banenor#humor#rullestol#funksjonsnedsettelse ♬ original sound - myheelsandwheels

Bare en midlertidig løsning

Vedeld får etter hvert en samtale fra Bane Nor som ønsker å hjelpe til.

- Jeg ble tilbudt en taxi for denne turen, og de var veldig hyggelige, men det løser ikke problemet mitt, forklarer Vedeld til DinSide onsdag kveld.

Hun forteller at taxi-løsningen bare er en midlertidig løsning for denne ene togturen.

- Jeg som alle andre vil kunne være spontan på hjemturen, og kan ikke planlegge nøyaktig tid jeg ønsker å reise mange dager i forveien, sier hun.

Får hjelp fra familie

Togturen som ble nevnt på videoen endte med at Vedeld måtte spørre faren sin og han kunne kjøre henne tur-retur. Men problemet vil igjen dukke opp neste uke.

- Blir det Oslo-tur?

- Ja, men jeg takket nei til Bane Nors tilbud om taxitur. Jeg tok ikke sjansen på å komme for seint til møtet mitt. Jeg unner heller ingen å ha den starten på dagen. Det ordnet seg jo, men skulle gjerne stolt nok på det statlige systemet. Og problemet vil jo dukke opp igjen neste uke, om ikke problemet blir løst, forklarer Vedeld.

Flere reagerer

Kommentarene på Tik-Tok-videoen har ikke latt seg vente. Vedeld er rørt over responsen og forteller at kommentarene renner inn.

- Jeg har svart på så mange kommentarer det siste døgnet. Det er egentlig ganske rørende at langt over halvparten er funksjonsfriske og mener vi må gjøre noe med dette. Alle står opp for min gruppe, forteller hun DinSide.

Hun forteller også at hun er skuffet over hvordan funksjonsnedsatte blir fortalt å komme veldig god tid i forveien.

- Vy og Bane Nor forventer at vi skal være ute i veldig god tid. Hvorfor er ikke vår tid like viktig, spør hun og sier at hun ikke opplever at funksjonsfriske får denne behandlingen.

- Vi kan verken være spontane eller ha det forutsigbart.

HUSK DETTE: Reflekser er ferskvare og blir dårligere med tida både på grunn av slitasje, riper og vask. Med en enkel test finner du fort ut om du bør bytte ut refleksene dine. Video: Kristin Sørdal. Vis mer

Hjertesukk

Hun sitter igjen med to hjertesukk.

- For det første vil jeg hjelpe mennesker å få det bedre. For det andre syntes jeg det er leit at fortvilede konduktørene i Vy blir satt i situasjoner der de møter triste og sinte passasjerer som støter på disse situasjonene uten at konduktørene får gjort noe med dette.

Hun mener at det ville vært bedre for konduktørene dersom de fikk ordentlig kursing innen tilretteleggelse for funksjonsnedsatte.

- Konduktørene er så flinke og fine, så dette er ikke deres feil i det hele tatt, sier hun og retter blikket opp mot ledelsen.

- Ikke tilfredsstillende

Vys kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundby svarer DinSide i en e-post:

- Først og fremst forstår vi at Ine og andre som er avhengig av rullestol føler frustrasjon over at de ikke kan benytte toget på lik linje med alle andre, sier han.

- På regiontoget mellom Skien og Eidsvoll (R11) kjører vi i dag stort sett alle avganger med moderne tog som har universell utforming og rullestolheis for å ta med rullestoler der plattformhøyden ikke sikrer at rullestolen kan trille rett på og av toget. Vi jobber hele tiden for å sikre at vårt tilbud har universell utforming, og har en egen fagperson med dette ansvaret i Vy.

Han forteller at heldigvis har flere og flere tog universell utforming.

- Men levetida på tog er lang og vi kjører fortsatt med tog fra 1980- og 90-tallet, som dessverre ikke tilfredsstiller moderne krav til universell utforming, forklarer Lundby.

- Inntil vi har fått oppgradert alle tog til moderne standard, har vi dessverre ikke et like godt tilbud til de av våre passasjerer som er avhengige av rullestol som andrereisende, og er lei oss for det. Vi forsøker imidlertid hele tiden å tilrettelegge så godt vi kan også på eldre tog, selv om dette ikke blir et fullgodt alternativ og universell utforming.

Angående den ene rullestolrampen inne på et av togene som går på linja R11, sier han:

- Når det gjelder ditt spørsmål om en rullestolheis som ikke er i stand på et av våre tog, vet vi ut ifra beskrivelsen du gir i e-posten ikke hvilket tog dette gjelder. Generelt kan vi si at å rette feil på rullestolheis er en prioritert oppgave, som blir rettet så snart det er praktisk mulig etter at slike feil blir meldt inn.

- Ine skryter av våre konduktører og deres serviceinnstilling, og det er vi veldig glade for. Konduktørene har opplæring i å benytte togets tekniske funksjoner, inkludert betjening av rullestolheis. Vi er lydhøre for innspill, og vil gjerne at Ine og andre kan utdype hva mer som kan gjøres for at togturen kan bli best mulig, sier Lundby til DinSide.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer