Ingen erstatning for uhell på utflukt

Turisten falt i et usikret brønnhull under utflukt med reiseselskapet på Kreta, og krever erstatning. Men så enkelt er det ikke.

Illustrasjonsfoto:  Skadene ødela ferien, men klagen kan ikke behandles i reklamasjonsnemda.
Illustrasjonsfoto: Skadene ødela ferien, men klagen kan ikke behandles i reklamasjonsnemda. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser har mottatt og behandlet en klage fra en reisende til Kreta.

Turisten var med på charterselskapets utflukt til et festningsområde som heter Gramvoussa. Her falt turisten ned i et usikret brønnhull, og fikk smertefulle skader som ødela mye av den gjenstående ferien. Turisten vil at reiseselskapet skal ta på seg ansvar.

Skroll ned for mer

Mener informasjon er gitt

Selskapet på sin side hevder at reiselederne alltid informerer deltakerne om usikrede grotter og brønner i dette området. De mener det ikke er gitt mangelfull informasjon i dette tilfellet, og vil ikke påta seg ansvar for uhellet.

Spiller ingen rolle

I dette tilfellet spiller det imidlertid ingen rolle hvem som har feil, ifølge reklamasjonsnemnda. Nemnda behandler nemlig kun klager på pakkereiser. Tilbud som kunden benytter under oppholdet, og som ikke er en del av tilbudet i pakkereisen og dekket i prisen på reisen, regnes heller ikke som en del av pakkereisen. Dette gjelder selv om en slik utflukt arrangeres og selges av turarrangøren.

Om klager vil gå videre med saken, må Forbrukerrådet eventuelt kobles inn. Reklamasjonsnemnda kan ikke behandle klagen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer