Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser har mottatt og behandlet en klage fra en reisende til Kreta.
Turisten var med på charterselskapets utflukt til et festningsområde som heter Gramvoussa. Her falt turisten ned i et usikret brønnhull, og fikk smertefulle skader som ødela mye av den gjenstående ferien. Turisten vil at reiseselskapet skal ta på seg ansvar.
Skroll ned for mer
Mener informasjon er gitt
Selskapet på sin side hevder at reiselederne alltid informerer deltakerne om usikrede grotter og brønner i dette området. De mener det ikke er gitt mangelfull informasjon i dette tilfellet, og vil ikke påta seg ansvar for uhellet.
Spiller ingen rolle
I dette tilfellet spiller det imidlertid ingen rolle hvem som har feil, ifølge reklamasjonsnemnda. Nemnda behandler nemlig kun klager på pakkereiser. Tilbud som kunden benytter under oppholdet, og som ikke er en del av tilbudet i pakkereisen og dekket i prisen på reisen, regnes heller ikke som en del av pakkereisen. Dette gjelder selv om en slik utflukt arrangeres og selges av turarrangøren.
Om klager vil gå videre med saken, må Forbrukerrådet eventuelt kobles inn. Reklamasjonsnemnda kan ikke behandle klagen.
Hvordan kan du få penger tilbake?
Verktøy for reiselyst
Skiguiden gir deg lesernes egne karakterer, vurderinger og opplevelser fra norske skisteder. Du kan også avlegge egne stemmer og skrive artikler. Restplasslisten er stedet for deg som er ute etter billige reiser. Her finner du charterselskapenes restplasser på ett sted. Reiseguiden gir deg tips og råd til ting å se, godt å spise og steder å besøke eller ikke besøke. Rådene kommer fra de som kjenner stedene best, nemlig turistene selv. Valutakalkulatoren gjør de vanskelige regnestykkene for deg.