SAS

Ingen penger igjen før jul

Har du penger til gode hos Sas, er dette dårlig nytt.

FÅR EN SMELL: SAS sliter med å få behandlet alle klagesakene etter streiken i sommer. Noen må vente helt til jul før pengene kommer. Foto: Odd Roar Lange
FÅR EN SMELL: SAS sliter med å få behandlet alle klagesakene etter streiken i sommer. Noen må vente helt til jul før pengene kommer. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
✈️

SAS-STREIKEN:

 

Fakta og rettigheter

Les mer  

Flypassasjerer som ble rammet av SAS-streiken i sommer venter fortsatt på pengene sine. Ventetida har blitt altfor lang både for de reisende og for Luftfartstilsynet. Og nå sier Luftfartstilsynet at nok er nok.

De har derfor gitt Sas en bot på 100 000 kroner for å være for treige med refusjonene.

Og Sas bekrefter nå at det kan ta uker og måneder før de er à jour. I verste fall får du ikke pengene du har til gode før etter at julehandelen er over.

SAS-STREIKEN: Dette har du krav på om SAS kansellerer flyreisen din. Video: Embla Hjort-Larsen / Storyblocks. Vis mer

Kraftig forsinket

Luftfartsdirektøren sier selskapet har brukt for lang tid på å betale tilbake penger for billetter som ble kansellert under streiken i juli. Det var NRK som først fortalte om tvangsmulkten.

DinSide har den siste tiden hatt flere artikler om Sas-passasjerer som ikke har fått pengene de har krav på, og som skulle vært betalt ut for lenge siden.

Positivt

- Det er veldig positivt at Luftfartstilsynet tar denne saken alvorlig. Vi i Forbrukerrådet er kjent med at det er mange reisende som fortsatt venter på å få sine penger tilbake. Det gjelder både penger for selve flybillettene, men også penger for andre utlegg de har hatt i forbindelse med streiken, sier Forbrukerrådets ekspert på forbrukerjus, Thomas Iversen, til DinSide

POSITIV: Thomas Iversen er forbruker-jus-ekspert hos Forbrukerrådet. Han synes det er bra at SAS har fått tvangsmulkt fra Luftfartstilsynet. Foto: Odd Roar Lange
POSITIV: Thomas Iversen er forbruker-jus-ekspert hos Forbrukerrådet. Han synes det er bra at SAS har fått tvangsmulkt fra Luftfartstilsynet. Foto: Odd Roar Lange Vis mer

- Løsningen under streiken ble for mange å skaffe seg egne flybilletter til eller fra reisemålet, og å legge ut for ekstrautgifter som hotellopphold og mat og drikke.

Kostbar løsning

Mange av disse la ut ved hjelp av kredittkort, og med mindre man har en meget gunstig kredittavtale så er denne kreditten forfalt. For å betale må man altså bruke egne penger. Alternativet har vært at kredittkortselskapene har løpende renter som må betales av den enkelte.

- Dette er et stort problem for mange, og vi er derfor glade for at Luftfartstilsynet har gitt Sas en tvangsmulkt på 100 000 kroner. Og denne kan bli enda høyere dersom Sas ikke kommer med en tilfredsstillende redegjørelse og plan for løsning.

Sas har tidligere meldt til både Luftfartstilsynet, forbrukermyndighetene og til DinSide at de skulle være à jour med refunderte billetter innen utgangen av september.

Slik ble det ikke, og derfor har Luftfartstilsynet gått til det skrittet med å ilegge Sas tvangsmulkt på 100 000 kroner.

- Sas har fått ti dager på seg til å rette det de får en bot for, nemlig å ikke refundere billetter fort nok. Deretter kan de få en ny om ti dager, forteller luftfartsdirektør Lars Kobberstad til NRK.

Dette sier Sas

- Først vil vi understreke at alle som har krav på erstatning fra SAS skal naturligvis få det, sier pressesjef Tonje Sund i Sas til DinSide, og fortsetter:

- Sas har mottatt vedtaket fra Luftfartstilsynet og går nå gjennom og vurderer det. Sas og Luftfartstilsynet er per nå ikke enige om hvordan vi ser på de komplekse sakene og anvendelsen av sjudagersfristen. Sas mener at vi i september var à jour med billettrefusjoner og innenfor sjudagersfristen på disse.

- Det var de mer komplekse erstatningssakene som gjensto. Altså saker der passasjeren har utlegg til hotell, mat, alternativ transport og så videre. Enkelt saker mangler også informasjon, som vi må innhente. Disse må behandles individuelt og delvis manuelt, og det tar tid, sier Sund.

Ferdig innen nyttår

- Overordnet har vi som mål å bli ferdige seinest til utgangen av desember. Sakene som gjenstår er komplekse og må behandles individuelt, sier Sund og fortsetter:

- Vi har tredoblet kapasiteten på kundeservice og jobber intensivt for å komme i mål med alle kravene så raskt som mulig. Det går mot en normalisering, men med slike volumer så blir det kø og det tar tid. Vi er stort sett enige med kundene i deres krav til oss, så det handler om at det tar tid når volumene er så store.

- Det som er viktig for oss nå er å fokusere på å bli ferdig med alle sakene, slik at de som har krav på erstatning får det så raskt som mulig, avslutter hun.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer