Er du blant dem som tror at tilkallingsbryteren i flyet er til å bestille øyeblikkelig mat- og drikke av kabinpersonalet?
Da er du ikke alene. Men du tar likevel feil.
For din sikkerhet
Det finnes ikke noen regler for når passasjerer kan bruke calling-knappen, men flyselskapene oppfordrer de reisende til å bruke den med fornuft.
Det er nemlig ikke en «slaveknapp», men en knapp du trykker på hvis du trenger hjelp.
Svært ofte opplever kabinmannskapet at passasjerer bruker knappen for å få kastet søppel, spørre hvor flyet er akkurat nå, eller til å få påfyll på drikke.
- Passasjerene kan bruke calling-knappen når de måtte ønske. Men de kabinansatte jobber som regel under et tidspress, og de skal nå over en rekke ting så effektivt og profesjonelt som mulig. Det er innenfor disse rammene at serveringsrutinene også er nøye planlagt, opplyser Knut Morten Johansen, direktør for samfunnskontakt i SAS, til DinSide.
Leselys
- Hender det at passasjerene trykker feil på knappen?
- Ja, det er ikke få ganger at flypassasjerer har trykket på knappen som tilkaller kabinbetjeningen når de egentlig skal slå på leselyset i panelet ovenfor, sier Johansen, og fortsetter:
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger