Klager ble behandlet ulikt hos SAS:

– Jeg blir fly forbanna

Alle fikk erstatning fra SAS - bortsett fra Frode.

FLYTUR MED FORVIKLINGER: Flyturen med SAS endte med togtur for Frode Meinich. Og etterpå startet forviklingene. Foto: Privat/Odd Roar Lange
FLYTUR MED FORVIKLINGER: Flyturen med SAS endte med togtur for Frode Meinich. Og etterpå startet forviklingene. Foto: Privat/Odd Roar Lange Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Kan et flyselskap forskjellsbehandle passasjerer fra samme fly, dersom de ber om erstatning når reisen blir kansellert? Nei, mener flypassasjer Frode Meinich.

Men SAS var ikke enig, og DinSide tok saken. Og nå er det blitt en ny løsning.

OPP MED ARMLENET: De to armlenene til midtsetet er lette å løfte opp. Men visste du at det også er mulig å åpne det som går ut mot midtgangen? Video: Bim Zachrisson Totland Vis mer

Flyturen som ble til togtur

I oktober 2021 gjorde Frode Meinich og kona Netten Østberg, sammen med et vennepar, seg klare for en flytur fra Trondheim til Oslo, da de under frokosten fikk melding fra SAS om at ettermiddagsflyet var kansellert.

Litt senere samme dag ble de ombooket til et fly med avreise neste ettermiddag. Det passet ikke for reisefølget på fire, den siste søndagen i høstmåneden oktober. Og for å rekke hjem til jobben neste dag satte de seg heller på et tog fra trønderhovedstaden og tilbake til Østlandet.

- Vel om bord på toget hadde vi god tid til å sende inn et krav til SAS om refusjon av de ubrukte billettene, samt krav om 250 euro, som følge av det standariserte EU-regulativet. Jeg fylte først ut skjemaet for kona, deretter et likelydende for meg selv. Venneparet gjorde det samme, forteller Frode Meinich til DinSide.

LIK KLAGE - ULIKT SVAR: Fire passasjerer krevde økonomisk kompensasjon fra SAS. Bare tre fikk medhold. Foto: Odd Roar Lange
LIK KLAGE - ULIKT SVAR: Fire passasjerer krevde økonomisk kompensasjon fra SAS. Bare tre fikk medhold. Foto: Odd Roar Lange Vis mer

Tre ja, ett nei

Etter bare få dager kom svaret fra SAS. Tre av dem fikk ja på både billettrefusjon og 250 euro i kompensasjon. Mens Frode Meinich fikk avslag på kompensasjonsbeløpet.

- Jeg ble overrasket og litt paff, men regnet med at det kunne bero på en feil. Jeg hadde jo sendt inn to identiske klager. Og sendte derfor kravet - inklusiv informasjon om at de tre andre hadde fått innvilget sitt krav - på nytt. Men kunderådgiveren hos SAS stod på sitt: Avslag igjen.

Ingen kontakt

- Jeg forsøkte igjen og igjen å kontakte SAS, for å oppklare saken, men fikk ikke noe svar. Og irritasjonen min økte for hver e-post jeg sendte. Det handlet egentlig ikke om pengene, men om forskjellsbehandlingen - og det gjentatte fraværet av svar fra SAS. Jeg blir rett og slett fly forbanna av slikt, sier Frode Meinich til DinSide.

- Jeg har de siste 30 årene alltid hatt jobber som har gjort at jeg har reist mye, både i Norge og utlandet, og jeg var veldig fornøyd med SAS før i tiden. Men nå kjenner jeg ikke igjen selskapet i det hele tatt, fortsetter Meinich.

Og saken stopper ikke her.

For da responsen uteble, sendte Meinich saken videre til Transportklagenemnda for flyreiser, som administreres av Norsk Reiselivsforum.

Heller ikke Transportklagenemnda fikk svar fra SAS da de ble bedt om å gi sin versjon av historien.

Etter noen uker i klagesystemet fikk Meinich medhold i klagen. Og sendte sporenstreks kravet videre til SAS. Som heller ikke på denne henvendelsen har svart Meinich.

SAS kommer på banen

Da DinSide kontaktet SAS for å få en forklaring på den ulike behandlingen, ble det raskt fart på saken.

SAS' pressesjef, John Eckhoff, svarer dette på spørsmålet om hva som har skjedd:

- Her har vi rett og slett gjort en feil. Og har vi gjort feil, skal vi gjøre rett, og derfor tar vi opp denne saken på nytt, sier han til DinSide.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer