SAS-streiken

- Jeg fatter det ikke!

Tine kjøpte nye billetter for tidlig - ble nektet erstatning

SAS-FORVIKLINGER: Passasjeren fikk avslag på erstatning to ganger. Foto: Odd Roar Lange
SAS-FORVIKLINGER: Passasjeren fikk avslag på erstatning to ganger. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Da Tine Hatlehol fikk forhåndsvarsel om at SAS-flyet hun hadde billetter på kunne komme til å bli kansellert på grunn av sommerens pilotstreik kjøpte hun seg nye billetter med et annet selskap - for sikkerhets skyld.

Hun tok det for gitt at ekstrakostnadene ville bli dekket dersom kanselleringen skyldes SAS-streiken. Men så enkelt skulle det vise seg å ikke være.

SAS-STREIKEN: Dette har du krav på om SAS kansellerer flyreisen din. Video: Embla Hjort-Larsen / Storyblocks. Vis mer

Avslått

To dager før flyet faktisk ble innstilt på grunn av streiken, kjøpte hun alternative billetter og Hatlehol og de to barna reddet turen fra Norge takket være disse.

Men da streiken var et faktum og Hatlehol sendte inn krav om erstatning for ekstrakostnadene ble de avslått. Og årsaken var denne: SAS mente at hun hadde bestilt nye billetter for tidlig.

- Jeg fatter det ikke og jeg blir så sint. Da jeg leste DinSides artikkel der SAS lover at alle skal få det de har krav på, så hørtes det enkelt ut. At så lenge man har tålmodighet så vil all «få det de har krav på». Har ikke jeg krav på refusjon?, spurte Tine Hatlehol.

PÅ VEI MED NORSE: Tine Hatlehol (tv) og datteren er fornøyde med plassen ombord på Norse-flyet, men ikke like fornøyde med SAS-behandlingen. Foto: Privat
PÅ VEI MED NORSE: Tine Hatlehol (tv) og datteren er fornøyde med plassen ombord på Norse-flyet, men ikke like fornøyde med SAS-behandlingen. Foto: Privat Vis mer

Streikelista

- Jeg og mine to barn hadde returbilletter fra Oslo til New York 7. juli. Den 4. juli ble streiken bekreftet og avisene publiserte en liste over fly som ville bli rammet av streiken. Vårt fly sto på denne listen, forteller Tine Hatlehol.

- Vi måtte reise tilbake den 7. juli pga. flere viktige ting som skulle gjennomføres, og jeg så ikke noe valg annet enn å hive meg på nettet for å finne alternativ retur. Jeg var heldig og fikk kjøpt tre billetter med flyselskapet Norse til nærmere 18 000 kroner!

Først 6. juli, dagen før avreise, sender SAS meg en e-post hvor de sier at flyet er kansellert. Men det var ingen tilbud om ombooking eller refusjon.

- Vel tilbake etter reisen sendte jeg krav om refusjon til SAS og fikk avslag for kort tid siden.

Svaret var klart og tydelig:

«Jeg forstår begrunnelsen bak ombookingen din med Norse 4. juli. Men på grunn av det faktum at du gjorde avtaler om ikke å reise med oss før kanselleringen av fly SK907 fant sted 6. juli betyr det at vi dessverre ikke kan møte dine krav om erstatning i denne saken. Vi håper på forståelse. Takk for at du bruker SAS».

- Hva mener SAS?

- Hva i all verden mener SAS? Forventet de at jeg skulle sitte på gjerdet til de gir beskjed om kansellering dagen før avreise og så håpe at jeg skal finne meg andre billetter på egen hånd? En reise med annet selskap ville være svært vanskelig å finne billetter. Prisene ville vært mangedoblet og vi ville komme forsinket tilbake, antakelig med flere dager, sier Hatlehol og fortsetter:

- Hvordan kan SAS tillate seg å si de ikke vil refundere fordi jeg kjøpte andre billetter før de kansellerte? Hadde flyet ikke blitt kansellert og jeg hadde allerede kjøpt andre billetter så kan jeg forstå situasjonen. Men det var ikke tilfelle her.

- Hvordan i huleste kan SAS si dette. At de ikke vil refundere fordi jeg fant min egen vei tilbake før de kansellerte, spør en oppgitt Tine Hatlehol

-Jeg valgte ikke å fly med Norse før kanselleringen. Jeg valgte å fly med Norse etter at SAS dagen før avreise kansellerte.

- På det tidspunktet hadde jeg intet valg og var glad for at jeg hadde klart å finne billetter.

Dette skjedde med klagen

- Har du klaget på avslaget til SAS?

- Jeg ba om revurdering og de svarte at nå hadde de revurdert og ga samme svar. Jeg ba om også om å få tilsendt hvilken regel dette er begrunnet i, men de har ikke svart på det.

Ser på nytt

Etter at DinSide kontaktet SAS har flyselskapet valgt å se på saken på nytt.

Og pressesjef Tonje Sund sier dette om hendelsen og avslaget.

- Vi har foretatt en ny gjennomgang i saken, og er enig med kunden hva gjelder refusjon. I den manuelle saksbehandlingen så vi ikke at refusjon av ubenyttet flybillett ikke var gjennomført, noe vedkommende naturligvis har krav på, og det er svært beklagelig.

Både refusjon og kompensasjon er nå tilbakeført til kunden. Vi beklager merarbeidet og ulempene for kunden. Det er ekstraordinært store volumer etter sommerens pilotstreik, der nær 400 000 passasjerer ble rammet. Vi er stort sett enige i kundenes krav til oss, men i denne enkeltsaken har det skjedd en feil i den manuelle håndteringen.

SAS oppfordrer

- På generelt grunnlag så oppfordrer vi kunder som mener seg feilhåndtert av SAS å gi tilbakemelding om dette i pågående sak, og om vi ikke kommer til enighet kan kunden ta saken sin kostnadsfritt videre til Transportklagenemnda Fly. Alle som har reist til/fra innen Norge kan benytte transportklagenemnda. Det er viktig å understreke at alle som har krav på å få tilbakebetalt fra SAS, naturligvis skal få det, avslutter Tonje Sund.

Tine Hatlehol bekrefter overfor DinSide at hun nå har fått pengene utbetalt fra SAS.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer