Titusener av reisende som kommer fra utlandet og til Oslo Lufthavn tar turen innom taxfreebutikken før de plukker opp bagasjen i ankomsthallen.
Og hvis du handler noe i butikken får du med deg en ekstraservice som mange ikke har lagt merke til. I alle fall ikke før nå.
Da flypassasjer Elisabeth Gjestland var ferdig med handelen i taxfreebutikken ved Oslo Lufthavn for et par uker siden oppdaget hun detaljen ikke hadde fått med seg.
Nå deler hun gjerne tipset med andre reisende.
Er jeg den siste?
– Jeg har oppdaget noe genialt, skriver Elisabeth Gjestland på sin LinkedIn-profil, og legger til en smile-emoji.
- Helt nederst på taxfree-kvitteringen (som jeg egentlig sjelden ser på), oppdaget jeg en bitte liten stressreduserende detalj:
«Det står hvilket bånd bagasjen din kommer på. For et nydelig eksempel på en ørliten ekstraservice som fjerner litt friksjon på reisen min. For det kan jo være litt av en skattejakt å finne riktig bagasjebånd.
Og med hendene fulle av alt man har med seg og handler på reisen kan det fort bli litt stress, men nå kan jeg i hvert fall gå rett til riktig bånd. Jo da, det står jo på skjermene også.
Men da slipper jeg å gå dit for å sjekke. Er jeg den siste som oppdager dette?» spør Gjestland.
Og kommentarfeltet tyder på at svaret på det siste spørsmålet er nei.

Ekstraservice
Kommunikasjonssjef Haakon Dagestad i Travel Retail Norway oppklarer det lille mysteriet.
- Dette har vi gjort i overkant av fire år, men er som du ser en ganske ukjent, men veldig verdsatt tjeneste, sier Dagestad og fortsetter.
- Det er Avinor som leverer dataene og vi som da printer det på kvitteringen. Målet sammen med Avinor er å være verdens beste vertskap, så vi prøver å yte service i smått og stort, sier Haakon Dagestad til DinSide.