Kritisk reise:

- Jeg har total angst

Lynda Mullan (52) skal etter planen til Belfast for å donere en nyre til faren sin. Kansellerte flyginger den siste uka har imidlertid satt den kritiske reisen i fare.

FORTVILET: Som følge av flere kansellerte fly og pågående og ventende streik, er det usikkert om Lynda Mullan (52) kommer seg fram til Belfast for å donere sin ene nyre til faren sin. - De siste dagene har jeg hatt vondt i magen over situasjonen. Jeg har ikke ord, sier hun. Lynda Mullan her avbildet med sønnen Pearse Johansen (11) og samboeren Vidar Johansen (62). Foto: Privat
FORTVILET: Som følge av flere kansellerte fly og pågående og ventende streik, er det usikkert om Lynda Mullan (52) kommer seg fram til Belfast for å donere sin ene nyre til faren sin. - De siste dagene har jeg hatt vondt i magen over situasjonen. Jeg har ikke ord, sier hun. Lynda Mullan her avbildet med sønnen Pearse Johansen (11) og samboeren Vidar Johansen (62). Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Jeg har totalt angst, og jeg får ikke sove om nettene. Denne situasjonen er skummel nok som den er for meg, men alt blir bare verre av at jeg ikke vet om flyet går.

Det sier irske Lynda Mullan (52) til Dagbladet. Hun bor i Halden med samboeren Vidar Johansen (62) og sønnen deres Pearse Johansen på elleve år.

Etter planen skal Mullan gjennomføre en organdonasjon til sin nyresyke far som bor i Belfast i Nord-Irland.

Operasjon er planlagt til 5. juli, men de siste prøvene før operasjonen skal etter planen skje 30. juni på sykehuset i Belfast. Derfor er det kritisk at Mullan kommer seg til Belfast for å kunne gjennomføre nyredonasjonen som har blitt planlagt i ett år.

- Vi var alle lettet da vi fikk en dato for operasjonen. Mine søsken har også blitt testet for å bli organdonor til pappa, men det var min nyre som var den beste matchen, sier Mullan.

Bestilte tre flybilletter

Etter at operasjonsdatoen ble bestemt, bestilte hun en flybillett for to måneder siden, med SAS til Dublin, som etter planen fortsatt skal gå onsdag 29. juni.

Men som følge av de mange kanselleringene hos SAS den siste uka, samt flyteknikerstreiken som nå er avblåst, og den varslede streiken til SAS-pilotene, så ikke Mullan noen annen utvei enn å bestille to andre flybilletter. En med Norwegian og en avgang med Ryanair som flyr fra Göteborg tirsdag.

- Vi har landet på at jeg må kjøre til Göteborg tirsdag for å fly med Ryanair, for å komme fram i tide. Det er forferdelig synd at det har vært så mye usikkerhet rundt flyreisen med SAS, spesielt når det er en så alvorlig og viktig reise. De siste dagene har jeg hatt vondt i magen over situasjonen. Jeg har ikke ord, sier hun.

Se SAS sitt fulle svar i bunnen av saken.

SAS og pilotene står svært langt fra hverandre i konflikten, som vil ende med streik om partene ikke blir enige innen natt til onsdag.

900 piloter, 402 av dem norske, risikerer å bli tatt ut i streik, noe som vil gå ut over 45 000 passasjerer hver dag.

SYK: Lynda Mullan skal donere en nyre til sin syke far Desmond Mullan, som her er avbildet med sitt barnebarn Pearse Johansen (11). Foto: Privat.
SYK: Lynda Mullan skal donere en nyre til sin syke far Desmond Mullan, som her er avbildet med sitt barnebarn Pearse Johansen (11). Foto: Privat. Vis mer

Ringte kundeservice

Som følge av usikkerheten knyttet til SAS, mottok Mullan en melding fra SAS om at det var mulig at flyet kunne bli kansellert og at hun kunne ringe kundeservice for ombooking.

Mullan valgte da å kontakte kundeservice for å prøve å få en bekreftelse på reisen.

- Da fikk jeg et tilbud om å ombooke til to andre avganger, en reise som tok 14 timer og en annen som tok 32 timer. Det var helt uaktuelt for meg, sier hun.

Hun forklarer at det allerede er mye usikkerhet knyttet til andre flyplasser rundt i Europa, noe som gjør at hun ikke ønsker å mellomlande.

- Jeg ble behandlet bra av kundeservice, men jeg opplevde likevel ikke å få tilstrekkelig hjelp i den kritiske situasjonen jeg står i. Jeg prøvde å forklare dem hvor viktig det er at jeg kommer meg til Belfast, sier hun.

Både faren hennes og sykehuset er klar over situasjonen som Mullan står overfor, opplyser Mullan til Dagbladet.

LOCKOUT: Forbrukerrådet forteller at det er mer enn bare flybilletten som kan bli refundert. Video: Dagbladet TV. Programleder: Håvard T-L Knutsen. Vis mer

Samboer er organdonor

Vidar Johansen (62), samboeren til Mullan, sier til Dagbladet at han er dypt frustrert over situasjonen som familien står i.

- Dette blir alt annet en ideelt opplegg med ro før en organdonasjon. Man trenger fysisk og psykisk balanse før operasjonen. Da er det trist at man skal stresse over om flyet går, sier han til Dagbladet.

Det er ikke uten grunn at Johansen vet hva en organdonor trenger i tiden før operasjonen. Han donerte nemlig selv sin ene nyre til broren sin i 2006.

- Alt gikk bra med meg og broren min da, og jeg er sikker på at alt kommer til å gå bra med Lynda og faren hennes nå. Da jeg selv donerte min nyre, så dro jeg og møtte henne i Belfast få uker etter operasjonen, sier han.

Og nå skal historien til familien på en måte gjenta seg. Johansen og sønnen deres Pearse Johansen (11) skal etter planen reise til Belfast for å hente Mullan når hun er klar for å reise hjem etter operasjonen.

- Man skal ikke bære noe tungt etter operasjonen, så vi hadde tenkt til å dra til Belfast for å hjelpe henne hjem. Men nå er det usikkert om vi klarer å komme oss av gårde. Jeg vil ikke lenger reise med SAS, for vi kan ikke regne med at de flyr, sier Johansen til Dagbladet.

- Forsøker å finne alternativer

Tonje Sund, Pressesjef i SAS, sier til Dagbladet at de har forståelse for situasjonen til Lynda Mullan.

- Vi forstår den krevende situasjonen som beskrives her. De fleste flyselskaper har et mål om regularitet på rundt 99 prosent, og normalt ligger vi tett på eller over dette. Det vil imidlertid også være slik at flyginger av og til ikke kan gjennomføres, av ulike årsaker, skriver Sund i en e-post til Dagbladet.

Hun opplyser at flyginger som er satt opp i utgangspunktet er ment å skulle fly, men at det kan skje uforutsette ting som endrer på dette.

- Det er alltid beklagelig i de tilfellene det skjer, og vi vil da forsøke å finne alternativer, i den grad det er mulig – men det er sommersesong og mange fulle fly, skriver hun.

Dersom en flyging blir endret, så har man krav på å bli ombooket så raskt som mulig, booket om til et seinere tidspunkt eller tilbakebetaling av billetten, opplyser pressesjef for SAS.

Sund henvender seg dessuten til regelverket til SAS. Der kommer det fram at man som kunde har rett til å finne andre reisealternativer, og søke om refusjon fra SAS, dersom de ikke klarer å booke deg om til en ny flyging som omtrent tilsvarer din opprinnelige avgangstid.

Da kan man bestille reise hos et annet flyselskap, ta tog, buss eller leie en bil i samme prisklasse som den opprinnelige reisen. Da må man huske å kansellere billetten din med SAS for å få den refundert.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer