Dersom du har tatt fly – og det har du selvsagt – så har du lagt merke til dem: kabinpersonalets hemmelige språk.
Ukjente koder med «plinger», samt ord og uttrykk over høyttaleren som ikke gir noen mening for passasjerene.
Med mobilen i hånda
Men alle disse betyr mye for dem som jobber om bord i flyet. Her er kabinpersonalets egen forklaring til hva som skjer om bord i flyet.
– Noen vi kanskje undre seg over at vi står med mobiltelefonen aktiv når passasjerene kommer om bord? Purseren, som er arbeidslederen for alle kabinansatte i flyet, er koblet opp mot gatepersonalet, cockpit og lasteformann i en conference call. Vi kan raskt løse problemer som dobbelseating, noen har glemt noe i terminalen eller svare på spørsmål fra passasjerer, sier Anne May Gildestad, som har 36 års erfaring som kabinansatt i SAS og har vært purser siden 2007.

Fullbooka
Slik jobber de
– Kommandoer og signaler varierer fra selskap til selskap, og også mellom de ulike flytypene. Dette avhenger av de ulike selskapenes manualverk. Siden vi i SAS opererer med både Boeing og Airbus på vårt kortrutenett, har vi også variasjoner her, forteller Bente Arnesen, som startet i flyselskapet Braathens i 1998 og har vært purser i SAS siden 2015.
– I prosessen rundt boarding er vårt viktigste arbeidsverktøy iPad og mobil. Her har vi alt vi trenger av informasjon om aktuell flyging, samt kommunikasjon med gatepersonalet og de som laster flyet. Via vår online kommunikasjon, kan vi raskt få gitt beskjeder mellom de ulike leddene. Dette gjelder alt fra at to personer som har fått tildelt samme sete, om vi mangler en passasjer om bord eller at vi har behov for vannfylling på flyet osv., fortsetter Arnesen.
Når det sier pling
Siden alle ledd som er involvert i prosessen med å få et fly av gårde er online, er informasjonsveien kort og problemer kan løses raskt.
– Vi vet til enhver tid hvordan vi ligger an i forhold til avgangstid, og alle ledd er proaktive med tanke på dette. Ulike «pling» høres i løpet av flyreiser, forteller Arnesen.
Og i Boeing-maskiner gjelder følgende:
- Ett «pling» – cockpit ønsker kontakt med oss i kabinen
- To «pling» kabinpersonale ønsker kontakt med kollegaer som er foran eller bak i flyet

Slik svindles du
Når det gjelder våre Airbus-maskiner er «plingene» litt mere anonyme. Dette fordi vi i galleys (helt foran og bakerst i kabinen) har skilt som viser hvem som ringer og ønsker kontakt.
Ulike kommandoer
– Før hver avgang og landing vil det være tydelige «pling». Disse «plingene» er signalet til oss som jobber i kabinen at det er kort tid til avgang eller landing, og da fokuserer vi kun på våre oppgaver innenfor sikkerhet, sier Anne May Gildestad.

I løpet av flygingene hører passasjerene ulike kommandoer som du helt sikkert har hørt.
- «Boarding completed» initierer faste prosedyrer til kabincrewet. Dersom kapteinen har fullført sin velkomstannonsering, er det klart for sikkerhetsannonseringen til kabincrewet.
- «Cabin crew, arm doors, cross check and report». Kabinen er sjekket og vi armerer (sikrer) dørene foran og bak i flyet. Dvs at skliene som brukes ved en eventuell evakuering festes til dørene.
- To «pling» fra purser til bakre galley for å få bekreftet at dørene er armerte, og visa versa.
- Purseren opplyser også om passasjerantall samt annen viktig informasjon å ha i bakhodet under flygingen. Dette kan blant annet være at det er passasjerer som har behov for assistanse.
- «Cabin crew take your seats» annonseres fra purser når vi er klare med våre oppgaver før avgang, ev landing. Denne kommandoen gjør oss oppmerksom på at nå er cockpit informert om at vi er klare med våre oppgaver. Etter hvert vil det høres «pling» som er cockpits varsel til oss at vi er klare for take off eller landing. Da skal det kun fokuseres på sikkerhetsrelaterte oppgaver.
- Etter at flyet har parkert høres «Cabin crew disarm doors, cross check and report», på våre Boeing-maskiner, med etterfølgende to «pling"«for å konfirmere at dørene er desarmert. På Airbus-maskinene høres «Cabin crew disarm doors and cross check», med påfølgende beskjed fra kapteinen, «Cabin crew, doors are safe».

Evakuering
Dersom det oppstår en nødssituasjon og flyet må evakueres benyttes også dørene over vingene. Da trenger vi hjelp fra våre passasjerer. Passasjerer som sitter på disse radene vil før hver flyging få en egen brifing om hvordan dørene åpnes. Før dørene ev åpnes, skal forholdene utenfor sjekkes gjennom vinduet.

Sjekk ditt fly
– Samtlige i crewet om bord har sine faste oppgaver ut fra hvilken posisjon de har for dagen. Og disse oppgavene skal aldri fravikes. Selskapets prosedyrer følges til punkt og prikke, avslutter Bente Arnesen.