På Sandefjord Lufthavn Torp er de spent på hva som vil skje når Rygge åpner 14. februar. I fjor reiste 1,53 millioner passasjerer til og fra Torp.
- I år forventer vi ikke vekst i det hele tatt. Vi er usikre på framtiden, sier administrerende direktør Alf-Reidar Fjeld til Dagsavisen.
Fare for distriktene
Avinor frykter økt konkurranse fra Rygge vil gå ut over Gardermoen og flyplassene i distriktene.
- Vi bruker overskuddet på Oslo Lufthavn Gardermoen til å dekke underskuddet på regionale lufthavner. I dag representerer ikke Torp og Rygge et problem, men hvis politikerne utvider konsesjonene til flyplassene, vil det få konsekvenser, sier konsernsjef i Avinor Sverre Quale til Dagsavisen.
Pål T. Tandberg, administrerende direktør ved Moss Lufthavn Rygge, mener de ikke utgjør noen trussel.
- Vårt forventede passasjertall er ikke større enn den årlige veksten på Gardermoen, sier Tandberg.
Bildespesial fra Rygge
Åpningstider
Men om ikke Rygge får lov til å utvide åpningstidene med en halv time i hver ende av dagen, slik at de kan holde åpent fra 06.30 til 23.30, kan flyplassen miste halvparten av Norwegians planlagte flyginger.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger