Det sier Ving-sjef Mari-Anne Zachrisson til DinSide etter at Flyr har begjært seg konkurs tirsdag kveld.
Mange av kundene som har kjøpt seg charterreise gjennom reisearrangøren Ving, skulle nemlig å gått ombord i en Flyr-maskin på vei til årets sommerferie.
Det gjelder passasjerer som skal reise ved Ving på disse rutene i perioden juni til september:
- Oslo – Chania
- Oslo – Tenerife
- Stavanger – Palma
- Trondheim – Palma
- Bodø – Palma.
Dette er problemet
Flyr og Ving inngikk tidligere denne måneden en avtale om charterflyginger til sommeren. Avtalen innebærer at Flyr skal fly Vings gjester fra Norge til en rekke europeiske reisemål sommeren 2023.
Avtalen hadde en verdi på minimum 30 millioner kroner.
- Vi er stolte av at Ving har tillit til oss og vårt produkt. Vi ser fram til å gi Vings gjester den gode Flyr-opplevelsen, sa kommersiell direktør Thomas Ramdahl i Flyr for 14 dager siden.

Gladmelding
Nå kan avtalen havarere dersom Flyr må innstille sine flyginger.
- Trist
- I Ving er vi opptatt av å gi våre gjester en behagelig og sømløs reise. Vi er også opptatt av at våre samarbeidspartnere setter gjestene i sentrum, og det er vi trygge på at Flyr vil gjøre, sa Marie-Anne Zachrisson, country manager i Ving Norge da nyheten om avtalen ble kjent.
- Det er triste nyheter at konkursen er et faktum, sier Zachrisson til DinSide tirsdag kveld.
- Nå gjør vi som vi alltid gjør når ting oppstår. Finne alternative reisemetoder for våre gjester. Den jobben starter umiddelbart.
Hun sier selskapet er vant med avvikesler og erstatningsfly, men legger til at det er et tøffere fly-marked i etterkant av corona.
- Vi gjør det vi kan for å finne gode løsninger for kundene våre. Det berører også flygninger fire-fem måneder fram i tid, så vi har god tid på oss, sier hun.
- Våre gjester vet at de er trygge med Ving og at vi følger Pakkereiseloven, sa Zachrisson da vi snakket med henne før konkursen.