Trafikkpakke 2 Nord

Kan bli dyrere i rushtiden

SJ skal innføre dynamiske billettpriser på sine togstrekninger i Norge.

SJ TIL NORGE: SJ lover dynamisk prissetting av billetter på de syv strekningene i Norge. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
SJ TIL NORGE: SJ lover dynamisk prissetting av billetter på de syv strekningene i Norge. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer
Publisert

I dag kunngjorde Jernbanedirektoratet at det er svenske Statens Järnvägar (SJ) som skal drifte toget på syv strekninger i Norge. SJ slo blant annet norske Vy i kampen om togpassasjerene på Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen, Meråkerbanen og Saltenpendelen.

En ting som er viktig for de reisende, er selvsagt prisene, og her blir SJ nødt til å følge krav fra Jernbanedirektoratet. Det bekrefter Svein Horrisland, kommunikasjonssjef i Jernbanedirektoratet.

– Prisen kan ikke settes opp så mye SJ ønsker, men de står fritt til å tilby rabatter og produkttillegg hvis de ønsker det, sier han til Dinside.

Dynamiske priser

Dan Olofsson, sjef for anbudstrafikk i SJ, sier til Dinside at de skal holde seg innenfor kravene fra Jernbanedirektoratet, og at de skal tilby flere billettløsninger.

– Vi kommer til å tilby rimelige billetter, men også dyrere alternativer med ekstratjenester som et premium-tilbud, mat og lounge, sier han.

SJs inntog betyr også at mindre populære reiser blir rimeligere, mens de mer populære noen ganger får en høyere billettpris.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer