- Kan bli utvist

Her er flyselskapets ukjente prisliste for uregjerlige passasjerer.

OPPFØR DEG: Det kan bli kostbart å ikke oppføre seg på flyreisen. Foto: Odd Roar Lange
OPPFØR DEG: Det kan bli kostbart å ikke oppføre seg på flyreisen. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert

Stadig flere flypassasjerer oppfører seg dårlig på flyene. Noen er «bare» til sjenanse for andre reisende, mens andre utgjør en sikkerhetsrisiko.

Flyselskapene er lei av bråkmakerne og nå avslører SAS at de har en egen prisliste som forteller hvor mye de kommer til å avkreve deg dersom du ikke klarer å oppføre deg.

Det er reisenettstedet Flysmart.no som først omtalte lista.

Kan bli utestengt

- Vi deler inn såkalte «unruly»-hendelser der en passasjer ikke oppfører seg i tre nivåer, forteller pressesjef Tonje Sund i SAS til DinSide.

ÅPENT ELLER STENGT?: Er du usikker på vinmonopolets åpningstider i jula? Her får du svaret! Video: Embla Hjort-Larsen / Storyblocks / NTB Vis mer

- «Unruly nivå 3» fører til utestengelse for en viss tidsperiode. Passasjerer kan også bli politianmeldt. Lengden avhenger helt og holdent av alvorlighetsgraden, men det kan fort handle om ett år i alvorlige tilfeller.

Signerer avtalen

Som passasjer er det viktig å vite at når man kjøper flybilletten, så signerer man samtidig på visse regler og vilkår som inkluderer eventuelle konsekvenser dersom man forårsaker en «unruly-situasjon».

AVTALE: Alle flypassasjerer signerer en avtale som gjør at de kan få en solid ekstraregning. Foto: Odd Roar Lange
AVTALE: Alle flypassasjerer signerer en avtale som gjør at de kan få en solid ekstraregning. Foto: Odd Roar Lange Vis mer

- I SAS sitt regelverk står det videre at alle passasjerer er full ut ansvarlige for egen oppførsel, og at de må være skikket til å fly, kunne evakuere i en nødssituasjon og følge beskjeder fra besetningen. Dette handler om både trivsel og sikkerhet, for samtlige passasjerer og ansatte både på bakken og i luften, sier Sund og viser til en hendelse der en uregjerlig passasjer måtte dekke regningen fordi fly, mannskap og samtlige passasjerer må overnatte som følge av episoden.

Tiltak som svir

Hvis du etter SAS’ oppfatning før eller under flyturen skaper ubehag, forlegenhet, materiell skade eller personskade på andre passasjerer eller besetningen eller bakkemannskapet, kan de iverksette tiltak for å forhindre fortsettelse av slik opptreden, herunder tvang.

- Passasjerer vil kunne bli satt av flyet og nektet videre befordring på et hvilket som helst punkt, og vil kunne straffeforfølges for forseelser begått om bord på flyet. Dessuten skal passasjene på anmodning holde SAS skadesløse for alle kostnader og/eller tap som pådras av oss i forbindelse med slik opptreden fra din side, forklarer.

Hvis slik atferd fører til kostnader for ekstra rengjøring, reparasjoner eller forsinkelser blir du belastet etter følgende minimumssatser:

Rengjøring/desinfisere: 195 euro = 2200 kroner

Reparasjon: 345 euro = 3900 kroner

Forsinkelser: 545 euro = 6200 kroner

Røyking: 545 euro = 6200 kroner

Kostbar sigarett

Men prislista er bare veiledende. Det kan bli langt dyrere enn dette. Det har noen av SAS’ kunder allerede fått merke:

NEI, NEI, NEI: Du kan ikke røyke i flyet. Heller ikke på toalettet. Foto: Odd Roar Lange
NEI, NEI, NEI: Du kan ikke røyke i flyet. Heller ikke på toalettet. Foto: Odd Roar Lange Vis mer

Tonje Sund forteller til Flysmart24 at selskapet for noen år siden hadde en hendelse der et fly ble stående over natta etter at en passasjer forårsaket skade på flyet.

- Alle 120 medpassasjerene måtte innlosjeres på hotell. Vi måtte sende tekniker og nytt fly for å hente disse. Alle hadde mistet alle sine videre flyginger. Den regningen ble sendt til kvinnen som forårsaket det hele, forteller Sund.

En annen person ble tatt for å røyke på toalettet:

- En mann som røykte om bord, fikk en ekstraregning på 170 000 kroner for å dekke kostnadene knyttet til hendelsen. Dette gjør vi for å sende et krystallklart budskap om at uakseptabel oppførsel vil få konsekvenser, sier hun.

Har du tips eller bilder?

Har du tips eller bilder?

Hei, jeg heter Odd Roar Lange og er reiseekspert og -journalist for DinSide og Dagbladet. Har du et tips eller bilder om uønskede hendelser i forbindelse med flyreiser? Eller har du en opplevelse, et spørsmål eller et smart forslag som andre bør få kjennskap til?

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart