Innreiseforbud fra Storbritannia

Kan forsikrings­selskapet få deg hjem?

Flere hundre nordmenn som skulle tatt fly hjem, er strandet i Storbritannia.

STANS: Mandag formiddag følger Norge etter flere EU-land og innfører flyforbud og restriksjoner for reisende fra Storbritannia. Foto: NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Norge stanser alle direkteflygninger fra Storbritannia med umiddelbar virkning, melder regjeringen mandag 21. desember.

Tiltaket gjelder i første omgang for to døgn, men kan bli forlenget.

Grunnen for innreiseforbudet er en ny variant av coronaviruset.

SAS: Tre kansellerte fly

Flyselskapet SAS har foreløpig kansellert alle flyvninger fra Storbritannia til Norge. De flyr vi fortsatt til den britiske øya, men det er altså «cargo only» tilbake til Norge.

- Per nå er det snakk om tre kansellerte fly: To fra Aberdeen til Stavanger og ett fra London til Oslo. Totalt er om lag 250 passasjerer rammet, sier pressesjef John Eckhoff i SAS til Dinside.

- Passasjerene varsles som vanlig ved kanselleringer og via SMS/app til de vi har kontaktinfo til. Dessverre er det ikke så mange alternativer for de som ønsker å reise fra Storbritannia til Norge med fly, sier Eckhoff videre.

I slike situasjoner blir reisen kun kansellert og billetten refundert. Den reisende må ta kontakt med flyselskapet eller reisebyrå for å finne en eventuell løsning, ifølge pressesjefen.

FLYKTER: Folk fikk hastverk med å forlate London før jul etter nye smitteverstiltak i England. Video: AP/Twitter. Reporter: Christian Roth Christensen Vis mer

Charlotte Holmbergh Jacobsson, presseansvarlig i Norwegian, forteller at de har et veldig begrenset rutetilbud, og ingen flyvninger verken til eller fra Storbritannia. De gjør imidlertid alt for å informere og ivareta kundene sine, ifølge henne.

I Storbritannia på eget ansvar

Forsikringsselskapene Europeiske, Fremtind og Tryg påpeker alle at de britiske landene har vært røde i lang tid, og at de kundene som har valgt å trosse dette, har reist på eget ansvar.

REISERÅD: Skal du reise til et rødt land, må du huske på dette. Video: Ingebjørg Iversen / Dinside Vis mer

- Slike endringer, som vi nå ser knyttet til den usikre smittesituasjonen, dekker vi ikke, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind.

- Ved tilfeller hvor kunder har reist på det de mener er en strengt nødvendig reise, vurderer vi fra sak til sak hvordan vi best kan hjelpe. Det mest nærliggende er at vi dekker merutgiftene til en ombooking ut av Storbritannia, sier hun videre.

- Flyselskapene har ansvaret

Det er uansett krevende for de det gjelder å komme seg hjem til Norge så lenge denne situasjonen vedvarer, og forsikringsselskapene kan dessverre ikke hjelpe de hjem.

Ole Irgens i Tryg understreker at flyforsinkelser og -innstillinger som skyldes innreiseforbud til et land, er et forhold mellom passasjer og flyselskap. Det er dermed flyselskapets ansvar å booke om i den grad det er mulig, eller å refundere kostnader for flyturer som ikke kan gjennomføres.

- Vår reiseforsikring gjelder ikke i røde land. Befinner du deg i Storbritannia og er Tryg-kunde nå, har du altså ikke gyldig reiseforsikring, sier Irgens til Dinside.

- De som ikke kommer seg hjem, bør forholde seg til flyselskap og informasjon fra offentlig myndigheter. Vi svarer på spørsmål som måtte komme, men siden dette ikke er en sak som omfattes av vår forsikringer, må vi bare vise videre til flyselskap eller offentlig myndighet, fortsetter Irgens.

Tror ikke mange kunder er rammet

Fremtind har ikke tall på hvor mange av deres kunder som befinner seg i Storbritannia per nå, men basert på antall kundehenvendelser tror de det dreier seg om et fåtall.

- Vi har ikke noe verktøy eller digital løsning for å finne ut hvor mange av kundene våre som faktisk er i utlandet. Storbritannia har imidlertid vært rødt ei god stund, og ytterst få henvendelser tyder på at få av våre kunder er berørt av dette, sier Nielsen.

Europeiske sporer ikke kundene sine heller, og har dermed ingen oversikt som viser hvor de befinner seg.

- Men, vi opplever ikke trykk fra kunder angående innreisenekt-utfordringer, så vi har inntrykk av at de fleste som skulle hjem til Norge til jul, har kommet seg hjem, sier Anderas Bibow Handeland i forsikringsselskapet til Dinside.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer