Tusenvis av nordmenn skal de neste ukene og månedene sjekke inn på et hotell i utlandet.
Mange av dem blir bedt om å levere passet sitt i hotellresepsjonen. Og de får ikke tilbake passet før de sjekker ut noen dager eller uker seinere.
Dermed er passet overlevert til oppbevaring på høyst usikkert vis.
Politiet advarer - men hva skal du gjøre?
Du kan nekte
Noen hotell oppbevarer gjestenes pass oppbevart i en stor åpen kasse i resepsjonen. Andre legger dem i en skuff som er ulåst, eller setter det en boks på veggen der de også oppbevarer de nøklene til hotellrommene.

Utsolgt
Denne formen for meget usikker oppbevaring av passet er blitt mer regelen enn unntaket når vi reiser til utlandet.
Hotellresepsjonisten ber om passet ditt, og leverer det ikke tilbake.
Så snart innsjekkingen er gjennomført bør du be om å få passet tilbake og heller oppbevare det selv.
Du kan nekte å oppbevare passet i resepsjonen.
En god forklaring
Det enkleste er å forklare de norske kravene om at passet skal oppbevares av passinnehaveren selv.

Tilbyr gratis ferie
Om du trenger en «unnskyldning» så kan du i tillegg fortelle at du ønsker å ha det tilgjengelig som ID ved veksling av penger, som ID dersom myndigheter ber deg om det (noe de har rett til), eller fordi du kanskje skal på et kortvarig besøk til nabolandet i løpet av oppholdet.
Politidirektoratet advarer mot å legge igjen passet usikret og ubeskyttet i hotellresepsjonen når du er på reise.
Når passet er ute av syne har ID-tyver all verdens tid til å hente ut informasjon fra passet ditt når det er ute av syne for deg.
Det er først og fremst den elektroniske informasjonen du bør verne om. En kopi tatt i kopimaskin eller skanner kan ikke tappe passet for denne informasjonen.
Elektroniske data
- Hotellgjester må legitimere seg ved innsjekking på hotell. Pass eller nasjonalt ID-kort er de eneste offentlig utstedte norske legitimasjonsdokumentene som godtas i utlandet, forklarer Politidirektoratet og fortsetter:
- Dersom man ankommer hotellet sammen med en stor gruppe gjester, vil man kunne oppleve at hotellet beholder passet en kort periode for at registreringen av gjestene kan gå fortere.
Gjesten må da kunne be om å få passet tilbake ved første anledning.

- Mange angrer
Nektes nytt pass
I fjor ble hele 50 700 norske pass meldt stjålet eller mistet. Noen av dem blir borte i posten på vei fra politiet til mottakeren.
- Antall pass som blir borte i posten på vei til mottaker er såpass lavt at vi ser det som mest hensiktsmessig å sende pass og nasjonalt ID-kort på denne måten. Andre alternativer har blitt utredet, men konsekvensene ville bety økte kostnader for søkeren. Det er også mulig å selv møte opp på pass- og ID-kontoret for å hente passet eller det nasjonale ID-kortet. Det er også viktig at postkassa er merket med navnene til alle personene på adressen, sier Politidirektoratet.
Advarer
I tillegg til de store innrapporterte tapstallene skjuler det seg trolig store mørketall, fordi mange ikke vet hvor passet sitt er, men de har foreløpig ikke meldt fra til politiet at det er mistet.
Politidirektoratet har også tidligere advart mot passtyveri:
- Passet og personopplysningene det inneholder kan misbrukes, dersom det havner i hendene på personer med uærlige hensikter. Vi oppfordrer alle til å ta godt vare på passet for å unngå å bli knyttet til kriminelle handlinger eller bli utsatt for identitetstyveri, Arne Isak Tveitan, seksjonssjef i Politidirektoratet.
Politidirektoratet mener at tapstallet er altfor høyt. Og du bli nektet pass i tre år dersom du ikke tar godt vare på passet ditt.
Politiet har strammet inn reglene for utstedelse av nye pass til dem som roter bort passet sitt.
I Politidirektoratet retningslinjer for hvordan politidistriktene skal forholde seg overfor de som gjentatte ganger mister passene gjør de det klart:
Mister du to pass i løpet av ti år så vil du få en advarsel i posten. Mister du det for tredje gang så kan du bli nektet nytt pass.
Derfor må du passe på
Du må passe godt på passet ditt - hele tiden - og du kan ikke skylde på hotellet dersom passet ditt forsvinner under oppholdet.
Passloven gir nemlig hjemmel for å nekte utstedelse av nytt pass dersom «passet ikke oppbevares betryggende av passinnehaveren eller finnes i uvedkommendes besittelse».
Passforskriften gir også hjemmel til å begrense gyldigheten til pass dersom tidligere pass ikke er oppbevart på betryggende måte.
Derfor skal du ikke la passet ditt ligge i hotellresepsjonen.

Har du et tips om pass og id-kort til meg?
Hei, jeg heter Odd Roar Lange og er reisejournalist for DinSide og Dagbladet. Har du et tips om pass- og id-kort som jeg bør skrive om? Eller har du en opplevelse, et spørsmål eller et smart forslag som andre bør få kjennskap til?