Reisearrangørene har fortsatt tusenvis av utsolgte pakkereiser for sommeren. Og om ikke lenge kommer de første kampanjene med restplasser for første del av sommeren.
Mange nordmenn sitter fortsatt på gjerdet og grubler på om de skal ta norgesferie eller sydenferie i år.
Det at man får rekordlite for den norske krona når man reiser til utlandet, gjør at mange må tenke seg om flere ganger før de kjøper en kostbar ferie.
Dyrere i år
Thea Olsen, forbrukerøkonom i Danske Bank, har tidligere i år satt opp et eksempel på hva ferieturen kan koste deg denne sommeren.
Eksempelet er laget med utgangspunkt i en familie på fire, inkludert to voksne og to barn, for ei uke i Spania i fellesferien. Summen du kan ende opp med å punge ut er mildt sagt slående:
Over 80 000 kroner.

Sjokkpris: - Helt vilt
Ikke alle er klar over at reisearrangøren har rett til å kreve deg for ekstrabetaling etter at reisen din er bestilt og betalt.
- Med dagens kronekurs, kostbart drivstoff og økte strømpriser mange steder i verden er det grunn til å tro at årets sommerferie til utlandet kan bli en kostbar opplevelse.
- Vi har allerede mottatt noen få henvendelser fra forbrukere som har fått varsel fra pakkereiseaktører om at reisen de både har bestilt og betalt kommer til å øke i pris. For mange framstår en prisøkning som veldig bakvendt, særlig hvis reisen allerede er betalt, sier juridisk seniorrådgiver, Thomas Iversen i Forbrukerrådet.
Kan få ekstraregning
- Hvorfor kan et reiseselskap kreve at du betaler i ekstrakostnader for en reise?
- For reisearrangører som følger Virke og Forbrukertilsynets standardvilkår, og dette nedfelt i avtalen og pakkereiseloven som er basert på EUs pakkereisedirektiv, forteller Iversen.

Arrangøren kan i sin avtale med den reisende fastsette at pakkereiseprisen kan justeres opp eller ned ved endringer i offentlige skatter og avgifter, samt ved endringer i transportpriser eller valutaendringer.
- Den reisende skal få en begrunnelse for og en beregning av prisøkningen. Arrangøren må i tilfelle også i betingelsene gi kunden tilsvarende rett til å kreve prisreduksjon dersom omstendighetene arrangøren forbeholder seg rett til å justere prisen opp etter, utvikler seg i kundens favør, sier han.
Du må varsles
Og reisearrangøren kan ikke sende deg til tilleggsregning like før avreise.
- Varselet om prisøkning må være sendt til den reisende seinest 20 dager før avreise for at krav om prisøkning skal være gyldig.
Samtidig kan ikke reisende påberope seg prisjustering i sin favør grunnet omstendigheter som inntrer seinere enn 20 dager før avreise.

Så dersom prisen på en sydentur som du bestiller og betaler nå, skulle synke brått et par uker før avreise, er du fortsatt bundet til prisavtalen.
For noen vil det lønne seg å vente til prisen eventuelt faller, og satse på restplasser.
Dette er dine rettigheter
- Hvor mye kan reisearrangøren legge på regningen etter at avtalen er inngått?
- En prisøkning på mer enn åtte prosent av den avtalte kjøpesummen gir kunden rett til å gå fra avtalen uten å betale noe, sier Iversen og fortsetter:
- I varselet om prisøkning skal arrangøren sette en rimelig frist for din rett til å heve kjøpet uten kostnader for deg. Fristen kan ikke settes til kortere enn tre virkedager.
Dette må til
Prisen på pakkereisen kan bare økes som en direkte følge av endringer i
- prisen på persontransport som følge av prisen på drivstoff eller andre energikilder
- skatte- eller avgiftsnivået for reisetjenestene som inngår i avtalen, eller
- valutakurser av betydning for pakkereisen.
- Det er særlig valutakurser og kostnader knyttet til drivstoff kan være utslagsgivende for mange reiser fram mot sommeren. En prisøkning må varsles skriftlig på seinest 20 dager før pakkereisen begynner. Forbrukeren skal underrettes på en tydelig og forståelig måte, og det skal gis en begrunnelse for og en beregning av prisøkningen, forteller han.
Ingen planer
Selv om prisene har økt for de norske reisearrangørene har ikke de største norske chartergigantene på nåværende tidspunkt planer om å ettersende regninger til sommerens reisende.

Bagasjetriks tar av: - Ikke greit
- Ja, det stemmer at man i visse tilfeller kan kreve innbetalinger slik det du skriver. Vi i Ving har ingen planer om å gjøre det på dette tidspunkt, sier norsk landssjef i Ving Marie-Anne Zachrisson til DinSide.
Apollo har lagt seg på den samme linja:
- Har man booket en reise gjennom oss kan man være trygg på at man ikke får noen ekstrakostnader knyttet til sin reise, sier Beatriz Rivera, nordisk kommunikasjonssjef i Apollo.
Heller ikke TUI kommer til å sette opp prisene på reiser som allerede er bestilt.
- Dette er en mulighet som vi meget sjelden benytter oss av. Vi er glade for at reiselysten til nordmenn er på topp, og har ingen planer om å bruke denne muligheten. Vi ønsker alle våre gjester en veldig god tur og en flott ferie i sommer, uten at de trenger å bekymre seg for et slik scenario, sier Anne Mørk-Løwengreen, kommunikasjonssjef i TUI.
Sett av penger
- Det nok smart for mange å ikke bare sette av litt ekstra penger til utgifter på reisemålet, men også ha litt penger i bakhånd i tilfeller reisene øker i pris, mener Iversen i Forbrukerrådet og avslutter:

Har du et tips om charterferie?
Hei, jeg heter Odd Roar Lange og er reisejournalist for DinSide og Dagbladet. Har du et tips om sommerens charterferie? Eller har du en opplevelse, et spørsmål eller et smart forslag som andre bør få kjennskap til?
- Forbrukerrådet forventer at bransjen gjør en god jobb med informasjon til kundene sine hvis prisene må økes, samt er fleksible dersom prisøkninger opp mot åtte prosent skulle vise seg å velte hele feriebudsjettet.