Å vente på et fly som blir forsinket kan være en kjedelig affære, men kan også gi deg erstatning avhengig av hvor lenge du må vente og hvor langt du skal reise.
Om flyet blir kansellert og du må vente på at flyselskapet setter opp et nytt fly kan du også ha krav på erstatning - men slett ikke alltid.
Selv ikke om du må vente på den nye flygningen i ett døgn eller mer.
Dette sier reglene
Blir flyet ditt innstilt kan du ifølge EU-forordring 261/2004 ha rett til kompensasjon hvis du ankommer mer enn to-fire timer forsinket i forhold til planlagt ankomsttid - avhengig av lengden på flyreisen (se detaljer i faktaboksen under. Men det er noen klare unntak.
Ikke minst gjelder unntakene dersom det (flyselskapet, red.anm.) kan godtgjøre at den innstilte flygingen skyldes ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått selv om alle rimelige tiltak var truffet.
En rekke avgjørelser i Transportklagenemnda viser at passasjerer som har fått sine Norwegian og SAS-flyvninger kansellert, ikke har krav på erstatningen på opptil 600 euro.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger