Et britisk ektepar ble nektet hjemreise med TUI fra den spanske ferieøya Lanzarote til Gatwick i London.
Årsaken? To andre passasjerer hadde dampet e-sigaretter på utreisen.
Parets ferietur gikk smertefritt helt til de skulle reise hjem søndag kveld 9. juli. Samme ettermiddag skal de ha blitt bedt om å komme til resepsjonen av en TUI-representant. Personen ga beskjed om at paret ikke var ønsket på flygningen hjem, skriver den britiske lokalavisa Liverpool Echo.

Én endring - gikk ned seks kilo
Lois og Dexter skal ha blitt anklaget for å ha «vapet», altså brukt e-sigaretter, i flykabinen på vei ned til Kanariøyene.
De skal så ha blitt bedt om å bestille ny hjemreise med et annet selskap.
Måtte punge ut
Lois sier til avisa at de fikk smått sjokk, og insisterte på at det hadde skjedd en feil.
- Vi forsøkte å si at de hadde forvekslet oss med noen andre. Jeg hadde på meg hodetelefoner og sov hele flyreisen ned til Lanzarote. Jeg har ikke engang fått med meg det som skal ha skjedd, sier hun til Liverpool Echo.

Stengte Alzheimer-side: - Dypt fortvila
Men det var ingen hjelp å få hos charterselskapet TUI, hevder paret. Det endte med at de måtte punge ut 500 pund for nye hjemreisebilletter med EasyJet - noe som tilsvarer om lag 6440 kroner med dagens kurs.
- Det forårsaket enormt med stress og ødela ferien vår. Det er sjokkerende at en slik feil kan skje. TUI sa at det ikke var noe de kunne gjøre for å hjelpe oss. De så ikke ut til å tro på oss i det hele tatt, sier Lois.
Ikke fornøyd med beklagelsen
Tilbake i hjembyen Norwich i Øst-England sendte paret inn flere klager til TUI. Reiseselskapet sto fast ved avgjørelsen, skriver avisa.
Først etter at de delte historien i et åpent innlegg på Facebook, fikk Lois en beklagelse fra selskapet. De påtok seg skylden og tilbød paret kompensasjon. De skal også ha betalt tilbake summen Lois og Dexter måtte punge ut med for den nye hjemreisebilletten
Lois og Dexter er imidlertid ikke imponert over TUIs beklagelse og mener de kommer til kort.
- De betalte utgiftene våre og tilbød 500 pund i kompensasjon til hver av oss, men det er ikke nok. Det er ikke sånn at klimaanlegget på hotellrommet vårt ble ødelagt, eller at maten på hotellet gjorde oss syke, sier Lois til avisa Wales Online, som også har omtalt saken.
- De har feilaktig anklaget oss for noe vi ikke har gjort, og det er en forferdelig følelse, fortsetter hun.
- Menneskelig feil
En talsperson for TUI sier i en uttalelse til avisa at de er oppriktig lei seg for hendelsen som oppsto.

Farlig flåttsykdom sprer seg
- Dessverre var det en menneskelig feil som gjorde at paret feilaktig ble identifisert som passasjerene som forårsaket forstyrrelsene på flyet. Vi har i ettertid beklaget og tilbudt kompensasjon. Vi har også betalt for reisekostnadene, i tillegg til å tilby godtgjørelse, heter det i uttalelsen.
Videre sier TUI-representanten at slike hendelser skjer svært sjeldent.
- Vi kan bare fortsette å be om unnskyldning for feilen som ble gjort. Vi håper at paret klarte å nyte ferien før denne uheldige forvekslingen.