Flyrettigheter:

Kjempesmell for 57 passasjerer

Krevde erstatning fra Norwegian. Endte med kjemperegning.

KOSTBART FOR PASSASJERENE: Flypassasjerer fikk profesjonell hjelp til å kreve erstatning fra Norwegian. Dét ble en kostbar løsning. Foto: Odd Roar Lange
KOSTBART FOR PASSASJERENE: Flypassasjerer fikk profesjonell hjelp til å kreve erstatning fra Norwegian. Dét ble en kostbar løsning. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det kan bli en kostbar affære å kreve erstatning fra et flyselskap. I alle all hvis flyselskapet er uenig og saken havner i retten.

Det har 57 norske og utenlandske flypassasjerer hos Norwegian fått merke.

Alle de saksøkte har vært passasjerer hos Norwegian og fått flyginger innstilt eller forsinket før 8. desember 2020. Passasjerene krevde at Norwegian skulle betale dem en såkalt EU-kompensasjon på mellom 250 og 600 Euro hver, alt etter forsinkelsens lengde.

FORSVINNER: En god del bagasje forsvinner eller kommer forsinket frem etter flyreiser. Derfor kan det være lurt å gjøre dette før du sender bagasjen! Video: Storyblocks / Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Avspist med smuler

Men flyselskapets elendige økonomi før og under pandemien gjorde at selskapet fikk konkursbeskyttelse og rekonstruerte hele Norwegian. Resultatet var at samtlige kreditorer - blant annet flypassasjerene - bare fikk fem prosent av beløpet de hadde til gode hos Norwegian utbetalt.

Det syntes passasjerene var urimelig, og ved hjelp av blant annet selskapet AirHelp, som har som forretningsmodell å kreve penger fra flyselskap på vegne av passasjerer mot en solid andel av erstatningen, gikk de til Forliksrådet i Bærum med klagen.

Kostbar seier

I samtlige av forliksrådets dommer ble det slått fast at Norwegian plikter å betale kompensasjon til flypassasjerer etter Europarlamentes- og rådsforordning - også kjent som EU-kompensasjon.

Forliksrådet unnlot å vurdere hvilken betydning rekonstruksjonen til Norwegian skulle ha for kravene.

Mens flypassasjerene håpet på full uttelling slo Norwegian tilbake og gikk i stedet til søksmål mot dem. Dermed måtte partene møte i Ringerike, Asker og Bærum tingrett i oktober.

Dette måtte de avgjøre

Hovedspørsmålet som tingretten måtte finne svar på var hvorvidt standard kompensasjon for de innstilte eller vesentlig forsinkede flygingene skulle gjøres opp med fem prosents utbetaling i tråd med Norwegians rekonstruksjonsplan, og om de saksøktes krav på dekte sakskostnader omfattes av rekonstruksjonsplanen.

Flypassasjerene hevdet at kravet deres skulle ha vært dekket av en ansvarsforsikring de mente Norwegian etter luftfartsloven var pliktig å tegne.

De mente også at det forelå et vesentlig mislighold i rekonstruksjonsplanen fra Norwegians side, noe som skapte problemer for de reisende.

Norwegians frykt

Norwegian fryktet et gigantkrav dersom de tapte saken.

Hvis de 57 passasjerene skulle fått sitt krav innfridd skriver Norwegian det kunne ha ført til at rekonstruksjonsplanen helt eller delvis hadde blitt satt til side, slik at Norwegians gjeld kunne ha økt med flere milliarder og dets økonomiske krise gjenoppstått.

Dermed ville flere av Norwegians titusenvis av kreditorer hadde hatt grunnlag for – og trolig fått motivasjon til – å fremme erstatningskrav mot Norwegian.

I tillegg ville Norwegian og selskapets ledere kunne ha blitt beskyldt for brudd på straffeloven.

På toppen av det hele ville Norwegian måtte ha betalt erstatning på 23 317 975 kroner til de 57 passasjerene som var representert av Advokatfirmaet Indem i prosessen.

Tingretten er enig med Norwegian i at dette er et sannsynlig scenario.

Måtte betale småpenger

Norwegian mente at de ikke var erstatningspliktige i 42 av sakene. Men at de i 15 av sakene skulle utbetale fra 128 til 309 kroner i erstatning.

Av dette går 35 prosent i såkalt serviceavgift til AirHelp.

Men, erstatningen blir bare småpenger i forhold til saksomkostningene som retten tilkjente dem og som alle de 57 er solidarisk ansvarlig for å betale innen 14 dager.

Norwegian la fram et krav på 1 670 000 kroner.

Og selv om dommeren reduserte beløpet til 1 100 000 kroner får passasjerene, advokatkontoret deres og AirHelp kraftig kritikk fra tingretten.

I tillegg kommer kravet fra flypassasjerenes egen advokat. Dette beløpet er foreløpig ukjent.

Skarp kritikk

«Det er de saksøktes prosessopplegg som i stor grad har påført saken betydelige omkostninger. De saksøkte har flere ganger endret både påstandsgrunnlag og påstander, at de framsatte flere omfattende krav om bevistilgang slik at Norwegian har måttet gjennomgå lister med flere tusen oppføringer for å avdekke om de saksøktes opplysning om manglende informasjon fra Norwegian var korrekt», skriver tingretten i dommen.

Etter rettens syn var det også mye unødig utveksling av prosesskriv mellom partene i forbindelse med at Norwegian ønsket å få oppgitt referansenumrene på de saksøktes krav. Samt at de saksøkte skulle legge fram inngåtte avtaler mellom dem og AirHelp.

Kostbart sommel

Retten setter også spørsmålstegn ved at ikke referansenumrene ble oppgitt på ett tidligere tidspunkt.

Retten finner det videre kritikkverdig at avtaledokumentene først ble framlagt 30. september, det vil si bare drøye to uker før hovedforhandlingen.

Det vises til at Norwegian gjentatte ganger etterspurte disse dokumentene, men at de saksøkte i flere prosesskriv med ulike begrunnelser, herunder opplysning om at ikke var inngått avtaler mellom saksøkte og AirHelp som gjelder krav mot Norwegian, motsatte seg slik framleggelse.

Heller ikke rettens kjennelse i slutten av september, hvor det ble satt frist til 29. september for å framlegge alle inngåtte avtaler mellom de saksøkte og Airhelp ble fulgt opp på korrekt måte.

Det er foreløpig ikke kjent om dommen blir anket.

Les også denne: Dette er kabinpersonalets favorittsete i flyet

Verken advokatfirmaet Indem eller AirHelp har besvart henvendelser fra DinSide.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer