Flyrettigheter:

Kjempesmell for 57 passasjerer

Krevde erstatning fra Norwegian. Endte med kjemperegning.

KOSTBART FOR PASSASJERENE: Flypassasjerer fikk profesjonell hjelp til å kreve erstatning fra Norwegian. Dét ble en kostbar løsning. Foto: Odd Roar Lange
KOSTBART FOR PASSASJERENE: Flypassasjerer fikk profesjonell hjelp til å kreve erstatning fra Norwegian. Dét ble en kostbar løsning. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det kan bli en kostbar affære å kreve erstatning fra et flyselskap. I alle all hvis flyselskapet er uenig og saken havner i retten.

Det har 57 norske og utenlandske flypassasjerer hos Norwegian fått merke.

Alle de saksøkte har vært passasjerer hos Norwegian og fått flyginger innstilt eller forsinket før 8. desember 2020. Passasjerene krevde at Norwegian skulle betale dem en såkalt EU-kompensasjon på mellom 250 og 600 Euro hver, alt etter forsinkelsens lengde.

Avspist med smuler

Men flyselskapets elendige økonomi før og under pandemien gjorde at selskapet fikk konkursbeskyttelse og rekonstruerte hele Norwegian. Resultatet var at samtlige kreditorer - blant annet flypassasjerene - bare fikk fem prosent av beløpet de hadde til gode hos Norwegian utbetalt.

Det syntes passasjerene var urimelig, og ved hjelp av blant annet selskapet AirHelp, som har som forretningsmodell å kreve penger fra flyselskap på vegne av passasjerer mot en solid andel av erstatningen, gikk de til Forliksrådet i Bærum med klagen.

Kostbar seier

I samtlige av forliksrådets dommer ble det slått fast at Norwegian plikter å betale kompensasjon til flypassasjerer etter Europarlamentes- og rådsforordning - også kjent som EU-kompensasjon.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.